Vergunning Gay Pride

20 januari 2011

Vergunning Gay Pride

Ook in 2011 zal er weer een Gay Pride in Amsterdam zijn. De SP is daar erg enthousiast over, want dit evenement hoort bij de stad en is nog steeds hard nodig. Voor de organisatie van dit evenement kunnen meerdere organisaties zich aanmelden. Het Amsterdamse college bepaalt dan welke organisatie het daadwerkelijk gaat uitvoeren en wat de hierbij behorende subsidie is.

In het verleden werd de Gay Pride door de organisatie GBA uitgevoerd, de afgelopen jaren doet ProGay dit. Ook voor dit jaar schijnt de voorkeur van het college weer uit te gaan naar ProGay als organisator.

De SP heeft hierover de volgende vragen aan het College (artikel 45 reglement van orde):

1. Hoeveel vergunningaanvragen waren er voor dit evenement?
2. Klopt het dat er ook gezocht is naar samenwerking tussen GBA en ProGay om dit samen te organiseren? Heeft u hier een positie in gehad? Zo ja, welke?
3. Aan de hand van welke criteria beoordeeld u welke organisator deze opdracht (en subsidie krijgt)? Zijn deze criteria vantevoren duidelijk voor de vergunningaanvragers?
4. Klopt het dat de gemeente subsidieverzoeken van GBA (Stichting Gay Business Amsterdam) sowieso niet in behandeling neemt? Zo ja waarom niet? Zo nee, waarom is het verzoek van GBA afgewezen?
5. Kunt u aangeven waarom u gekozen hebt voor ProGay en niet voor een andere organisatie? Wat maakt hun aanvraag de beste?
6. Klopt het dat de subsidie voor dit jaar aan ProGay 18% hoger is dan vorig jaar (artikel Telegraaf van gisteren)? Kunt u deze kostenstijging toelichten?
7. Klopt het dat een flink deel van het subsidiebedrag gebruikt wordt voor de eigen organisatie in plaats van direct voor het evenement? Hoe kunt u zorgen voor een duidelijke scheiding tussen de kosten voor het evenement en de bijdrage aan de organisatie?

Laurens Ivens