Kamervragen over achterstallig onderhoud

1 maart 2011

Kamervragen over achterstallig onderhoud

SP-Tweede Kamerlid Paulus Jansen heeft naar aanleiding van het zwartboek van de SP Amsterdam Nieuw-West vragen gesteld aan minister Donner. Jansen wil dat de minister onmiddellijk ingrijpt om onderhoud van de betreffende woningen af te dwingen. Jansen: "Er moet nu een eind komen aan deze negentiende eeuwse toestanden. Mensen met drie broeken over elkaar, schimmel in de woonkamer en een kind dat door de woonomstandigheden aan ernstige astma lijdt, dat is ontoelaatbaar in 2011."

In een uitzending van Uitgesproken Vara kwam een gezin aan het woord dat al meer dan tien jaar in een huis woont, dat niet opgeknapt wordt. De huisarts van het gezin gaf aan dat de astma van het zoontje steeds erger wordt door de schimmel en het vocht in de woning. Jansen: "De SP heeft als eerste kritiek gehad op het gedrag van de woningcorporaties. Maar deze minister pakt in tijden van crisis nog meer geld van de corporaties af, waardoor onderhoud nu nog langer uitgesteld wordt."

Jansen pleit voor hervorming van de corporaties, waardoor de macht weer bij de huurders komt te liggen. "We hebben de afgelopen jaren gezien dat corporaties drukker waren met prestigeprojecten, cruiseschepen en snelle auto's dan met hun kerntaak; goede woningen bouwen, verhuren en onderhouden. De SP pleit ervoor dat de huurder het weer voor het zeggen krijgt in zijn eigen corporatie."

De minister weigerde om gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheid om corporaties te verplichten om onderhoud te plegen, wanneer dit hard nodig is. "Voortdurend horen we dat we hier niet over gaan. Hier gaat de minister wel degelijk over, maar hij kijkt weg en laat deze huurders letterlijk in de kou staan", aldus Jansen.