Bibliotheek blijft gratis voor 65+ minima

23 december 2011

Bibliotheek blijft gratis voor 65+ minima

Alle Amsterdamse minima van 65 en ouder kunnen gratis naar de bibliotheek blijven gaan. Dat gaat wethouder Ossel regelen na aandringen van de SP. Fractievoorzitter Laurens Ivens: "Voor sommige ouderen is het geen probleem als ze voor de bibliotheek moeten betalen, maar voor de ouderen met een minimuminkomen is dit erg lastig. Fijn dat deze voorziening nu toch voor iedereen toegankelijk blijft."

Minima en ouderen kunnen een Stadspas krijgen waarmee ze onder andere gratis naar de bibliotheek kunnen. Vanaf 2012 valt het gratis gebruikmaken van de bibliotheek niet meer onder de Stadspas voor ouderen, ook niet voor degene met een minimuminkomen. Dit zou wellicht weer mogelijk worden met de komst van de digitale Stadspas, maar die is er begin 2012 nog niet, waardoor een deel van de minima opeens geen gebruik van de bibliotheek kan maken.

Laurens Ivens)

Ivens: "Minima die 65 worden dreigen daarmee opeens deze belangrijke voorziening te missen. Dat zou leeftijdsdiscriminatie zijn. Gelukkig zag de wethouder dat ook in. Hij heeft nu toegezegd om oudere minima een brief te sturen waarmee ze alsnog gratis naar de bibliotheek kunnen."