Dure parkeerplaatsen Overhoeks losgekoppeld van huurwoningen

16 september 2012

Dure parkeerplaatsen Overhoeks losgekoppeld van huurwoningen

Bewoners van de sociale huurflat Gelria in de buurt Overhoeks zijn niet meer verplicht een dure parkeerplaats 110 euro per maand te huren bij hun woning. Na protesten van individuele huurders, de bewonerscommissie en de SP heeft woningcorporatie Ymere besloten de verplichte koppeling los te laten.

SP-fractievoorzitter Daniël Peters feliciteert de bewoners van de Gelria: "Het was van de zotte dat mensen, van wie er veel niet eens een auto hebben, verplicht waren maandelijks 110 euro te betalen voor een plek in de parkeergarage onder de flat. Deze woningen liggen qua prijs al op het randje van de sociale huurgrens, die verplichte parkeerplaats maakte wonen hier onbetaalbaar voor steeds meer mensen, zeker nu alles door crisis en bezuinigingen al duurder wordt."

De SP stelde het afgelopen jaar verschillende keren vragen aan wethouders in de deelraad en de gemeenteraad. SP-gemeenteraadslid Remine Alberts diende in de gemeenteraad een motie in om te onderzoeken of en hoe verplichte koppeling van woningen aan parkeerplaatsen in heel Amsterdam is tegen te gaan. Peters: "Vooral voor Overhoeks is het goed dat die ontkoppeling nu gaat plaatsvinden. Anders was deze buurt tegen het IJ al voor voltooiing onbereikbaar geworden voor sociale huurders. En het beleid in Noord is er toch expliciet op gericht om overal voldoende sociale huurwoningen te behouden."