Petitie tegen sloop in Van der Pekbuurt

22 oktober 2012

Petitie tegen sloop in Van der Pekbuurt

De SP is een petitie gestart tegen sloop van de karakteristieke woningen in de Van der Pekbuurt in Amsterdam-Noord. Bij de protestactie in de buurt twee weken geleden werd duidelijk dat veel bewoners, partijen en organisaties niets zien in de huidige plannen van woningcorporatie Ymere met de buurt. "Omdat er bij die actie in een goed uur honderd handtekeningen werden opgehaald van tegenstanders, hebben we besloten dat mensen ook de mogelijkheid moeten krijgen digitaal te tekenen tegen de plannen", aldus SP-fractievoorzitter Daniël Peters.

De plannen van Ymere voorzien onder meer in sloop van een zogeheten 'proefblok' in de Begoniastraat. Daarna zal een blok worden teruggebouwd dat op het oude blok lijkt. Maar de huurders, verschillende erfgoedorganisaties en een meerderheid van de partijen in de deelraad keren zich tegen deze aanpak. Er wordt namelijk gevreesd dat de nieuwbouw onbetaalbaar wordt voor de huidige bewoners van de buurt, vrijwel zonder uitzondering mensen die zijn aangewezen op sociale huurwoningen. Bovendien heeft het Bureau Monumenten en Archeologie van de gemeente geconstateerd dat bovengenoemde reprobouw een goedkope vervanging zal worden van de huidige, bijna monumentale, woonblokken.

Peters: "Om te laten zien dat organisaties, partijen en grote groepen mensen uit Amsterdam-Noord en daarbuiten een andere aanpak willen in de Van der Pek, zijn we deze petitie gestart. We roepen alle sympathisanten op haar te tekenen." De petitie is hier te vinden.