Vertrek Asscher kan taalonderwijs redden

31 oktober 2012

Vertrek Asscher kan taalonderwijs redden

De SP wil dat de gemeente geen nieuwe wethouder aanstelt nu Lodewijk Asscher vertrekt om vicepremier te worden. Fractievoorzitter Laurens Ivens: "De voormalig wethouder, die zich altijd hard heeft ingezet voor goed onderwijs voor kansarmen, kan het vast waarderen als we dat geld besparen en inzetten voor laagdrempelig taalonderwijs."

Laurens Ivens)

De zeven wethouders die Amsterdam nu heeft is het maximaal toegestane aantal. Ivens: "Bij de installatie was de extra wethouder zeer controversieel omdat bekend was dat het stadsbestuur flink zou moeten bezuinigen. Als we nu een nieuwe wethouder installeren zal hij of zij snel een jaar bezig zijn om zich in te werken en dat terwijl de gemeenteraadsverkiezingen al over anderhalf jaar zijn. Mij lijkt dat de overgebleven wethouders nu echt wel genoeg ervaring hebben om de stad te kunnen besturen met z'n zessen."

Door de stad te besturen met een wethouder minder wordt er jaarlijks 300.000 euro bespaard. Ivens: "Hiermee kunnen we de bezuiniging op laagdrempelig taalonderwijs flink beperken. Met dit onderwijs worden bijvoorbeeld ouders die het Nederlands niet machtig zijn bereikt. Als deze ouders Nederlands leren is dat goed voor het hele gezin. Dit past volledig in de lijn van Asscher die in Amsterdam kansarme kinderen van kwalitatief goed onderwijs wilde laten profiteren."

Daarnaast ziet Ivens nog een belangrijk voordeel: "In het nieuwe regeerakkoord is het onzalige plan opgenomen dat mensen geen bijstandsuitkering krijgen als ze geen Nederlands kunnen. Dan is dit taalonderwijs zeker hard nodig. Met dit afscheidscadeau helpen we minister van Sociale Zaken op weg omdat we hopelijk voorkomen dat er bijstand moet worden ingehouden." De SP zal dit voorstel deze week doen bij de behandeling van de begroting.