Ambities voor kwaliteit zorg nu waarmaken

19 november 2012

Ambities voor kwaliteit zorg nu waarmaken

Vieze bedden, ontlasting in een emmer en een hardhandige behandeling van patinten. Dit zijn de niet malse klachten over de zorg in De kleine Johannes, een wooncomplex van zorgverlener Amsta voor mensen met een verstandelijke beperking. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt begrijpt er niets van. "Na vele klachten over verschillende zorgverleners in de stad zijn er met de gemeente afspraken gemaakt over verbeteringen. Hulpbehoevende Amsterdammers zouden goede zorg krijgen in een goede leefomgeving. De papieren afspraken blijken tot nu toe weinig waard dus roepen wij het stadsbestuur op om de zorgverleners er nu echt aan te houden."

Niet voor het eerst was er afgelopen week Amsterdamse zorginstelling negatief in het nieuws. Een bezorgde moeder liet op AT5 de blauwe plekken van haar zoon zien die hij opliep in De kleine Johannes. Verder werd duidelijk dat het zeer slecht gesteld is met de hygine in het wooncomplex. Gebrek aan geld is het verweer van Amsta.

Maureen van der Pligt)

De SP trok al vaker aan de bel over slechte kwaliteit van zorg in Amsterdamse instellingen. Van der Pligt: "Ook deze zaak wordt nu onderzocht door de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Wij snappen niet dat het steeds zo ver moet komen. Het stadsbestuur en de instellingen maken prachtige afspraken over de kwaliteit van de zorg en het leven in de instellingen, maar de verhalen uit de praktijk zijn schrijnend. De SP wil dat het stadsbestuur nu waar gaat maken wat er in de mooie bestuursambities met de aanbieders van zorg is afgesproken en laat zien dat de afspraken niet vrijblijvend zijn."