Onderzoek naar luchtkwaliteit scholen nabij snelweg

2 november 2012

Onderzoek naar luchtkwaliteit scholen nabij snelweg

Op aandringen van de SP gaat het stadsbestuur onderzoek doen naar de gevolgen van de snelheidsverhoging op de ring voor de luchtkwaliteit bij scholen. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Het is goed dat de stad hiermee aan de slag gaat om bewoners en kinderen op scholen te beschermen."

Maureen van der Pligt)

Afgelopen zomer heeft de regering de maximum snelheid op de ring verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. Ondanks dat de gemeente Amsterdam tegen was en niet duidelijk was wat de gevolgen zouden zijn voor de luchtkwaliteit, drukte VVD-minister Schultz-Verhagen deze wijziging door. Onlangs zijn er een nieuw ROC en kindercircus Elleboog vlakbij de snelweg in West gekomen.

De SP wil nu weten wat de gevolgen zijn van de snelheidsverhoging: "Als blijkt dat de luchtkwaliteit verslechterd is, is dat niet alleen heel slecht voor de volksgezondheid, maar hebben we dus ook scholen en andere instellingen die op plekken staan waar dat misschien eigenlijk nu niet mag. Dat zou schandalig zijn want we hebben de regering hier voor gewaarschuwd maar men wilde koste wat het kost die snelheidsverhoging doordrukken. Het stadsbestuur zal dan maatregelen moeten nemen en opnieuw in Den Haag moeten aandringen op het terugdraaien van de snelheidsverhoging."