Opinie: Behoud zeggenschap over haven

5 november 2012

Opinie: Behoud zeggenschap over haven

Het stadsbestuur van Amsterdam wil haar havenbedrijf gaan verzelfstandigen. Zaterdag stond in het Financieele Dagblad dat de Rotterdamse gemeenteraad meer invloed wil op het Havenbedrijf Rotterdam. De raad wil meer inzicht in de risico's die het bedrijf loopt door buitenlandse deelnemingen en is ontevreden over de hoge salarissen die er verdiend worden. Amsterdam zou deze les ter harte moeten nemen.

Dit opinieartikel van SP fractievoorzitter Laurens Ivens en gemeenteraadslid voor Red Amsterdam Roderic Evans-Knaup is gepubliceerd in het Financieele Dagblad.

Uit een recent onderzoek van Policy Research blijkt dat het verzelfstandigen van de Amsterdamse haven wel degelijk kan, maar het zeer de vraag is of dit wel gewenst is. Zo levert het geen duidelijk betere businesscase op en is goede samenwerking met bedrijven, Rijk en de Rotterdamse haven niet gegarandeerd. Uit een onderzoek van Maurice de Hond blijkt dat een meerderheid van de Amsterdammers de verzelfstandiging niet ziet zitten.

Wethouder Ossel noemt als argument voor de verzelfstandiging dat de duurzaamheid beter geborgd kan worden. In Rotterdam werd de wens van de gemeenteraad om duurzaamheidsdoelstellingen mee te nemen bij de verzelfstandiging van de haven van tafel geveegd met het argument dat een onderneming op economische doelen afgerekend dient te worden. Dit zal in Amsterdam niet anders gaan.

Nu de Rotterdamse gemeenteraad graag weer meer zeggenschap over de eigen haven wil hebben lijkt er een weg terug geboden te worden voor de Amsterdamse partijen. Laten we niet blind doorgaan op een eenmaal ingeslagen weg van verzelfstandiging en de lessen uit de onderzoeken en de grootste havenstad van dit land ter harte nemen.