Opinie: Stop de verzelfstandiging van een stadsdeel

7 november 2012

Opinie: Stop de verzelfstandiging van een stadsdeel

De Amsterdamse stadsdelen in hun huidige vorm hebben hun langste tijd gehad. De afgelopen week bleek dat de inwoners van Amsterdam ook genoeg hebben van de stadsdelen. Nog maar 18% wil de stadsdelen zoals ze nu zijn behouden. Met de voorgestelde instelling van bestuurscommissies komen veel verantwoordelijkheden weer terug bij de gemeenteraad. In het bijzondere stadsdeel Westpoort is echter iets vreemds aan de hand. Daar gebeurt eigenlijk precies het tegenovergestelde, de invloed en verantwoordelijkheid over het grondgebied worden uit handen gegeven.

Dit opinieartikel is geschreven door Laurens Ivens (SP), Roderic Evans-Knaup (Red Amsterdam) en Johnas van Lammeren (Partij voor de Dieren) en werd gepubliceerd in het Parool

Westpoort viel tot nu toe als enige stadsdeel volledig onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. De gemeente is echter bezig deze verantwoordelijkheid grotendeels weg te geven aan het te verzelfstandigen Havenbedrijf Amsterdam. Het stadsdeel komt daarmee in handen van een NV. Waar de gemeenteraad meer te zeggen krijgt over alle stadsdelen geven we de zeggenschap over Westpoort aan een niet democratische commercile organisatie. Een bedrijf waarvan Amsterdam in eerste instantie misschien volledig aandeelhouder is, maar waar binnen afzienbare tijd ook anderen mede-eigenaar van zullen worden.

Het havenbedrijf gaat straks over het onderhoud en beheer van de openbare ruimte van een stuk stad met 2269 bedrijven en 434 inwoners, dat ruim tien procent van Amsterdam beslaat. Zo gaat het bedrijf straks over wat er wel en niet mag op het gebied van reclame-uitingen en het plaatsen van verkeersborden. Als er werkzaamheden in de openbare ruimte zijn wordt het havenbedrijf verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de verkeersveiligheid rond die werkzaamheden.

Maar welke prikkel is er voor een zelfstandig bedrijf om dergelijke publieke taken zo goed mogelijk uit te voeren en te borgen? Voor het havenbedrijf is het natuurlijk van belang dat het goed gaat met havengerelateerde bedrijven. Maar zou het bedrijf ook alles op alles zetten om bijvoorbeeld de verkeershinder te beperken voor de andere bedrijven of de bewoners? En zou het havenbedrijf kiezen voor een schoner milieu of behoud van de Houtrakpolder wanneer dat eventueel ten koste zou gaan van winstvermeerdering? De gemeente zet zichzelf buitenspel en zal pas kunnen ingrijpen als iets serieus fout gaat. De gemeenteraad zou consequent moeten zijn en de verantwoordelijkheid moeten nemen over lle stadsdelen.

Amsterdam heeft niets aan het binnenhalen van een grootgrondbezitter van ruim tien procent van de stad waarop het nauwelijks invloed kan uitoefenen. Het stadsbestuur zou beter moeten weten en stoppen met de verzelfstandiging van het Havenbedrijf en daarmee het hele stadsdeel Westpoort.