Pak onverantwoorde leningen aan

7 november 2012

Pak onverantwoorde leningen aan

Het verzoek van de SP om bedrijven die onverantwoorde leningen verstrekken aan te pakken is door het stadsbestuur overgenomen. De SP stelde voor om te openbaren welke kredietverstrekkers een bijdrage leveren aan het op schulden jagen van arme mensen. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Het is de hoogste tijd om ook bedrijven te betrekken in de strijd tegen armoede."

Maureen van der Pligt)

Bedrijven hebben een zorgplicht, wat betekent dat ze alleen als het verantwoord is een lening mogen verstrekken aan consumenten. Volgens de SP houden niet alle bedrijven zich hieraan. Van der Pligt: "Het zou echt goed zijn als er een zwarte lijst komt voor bedrijven die deze zorgplicht negeren en hun klanten uitknijpen. Ik neem aan dat er geen ondernemer is die het risico wil lopen publiekelijk aan de schandpaal te worden genageld. Hiermee kunnen we deze onoorbare praktijken uitbannen."

Het aantal mensen met schulden neemt toe en de schulden worden groter. Om mensen tegen zichzelf te beschermen is vastgelegd dat klanten geen producten aangesmeerd mogen worden die ze niet kunnen betalen. Van der Pligt: "Dat is voor een kleine groep echt noodzakelijk. Bedrijven proberen hun artikelen koste wat het kost te slijten en houden nergens rekening mee. Met de zwarte lijst kunnen we nog grotere problemen voor deze groep voorkomen." De SP is benieuwd of het stadsbestuur het voor elkaar krijgt om dit voorstel uit te werken en zal dit op de voet volgen.