Protest tegen misbruik tijdelijke verhuur

15 maart 2013

Protest tegen misbruik tijdelijke verhuur

Vrijdagmiddag vond er een protestactie plaats bij het hoofdkantoor van woningcorporatie Rochdale tegen misstanden rondom tijdelijke verhuur. Huurdersvereniging Oost, de Bond Precaire Woonvormen en de SP boden Rochdale een petitie aan die oproept te stoppen met de wanpraktijken rondom tijdelijke verhuur. Tiers Bakker, SP-deelraadslid in Oost: "Rochdale gaat op een slechte manier om met tijdelijke verhuur en komt haar verplichtingen als volkshuisvester niet na. Wij willen dat Rochdale gaat doen waarvoor ze is opgericht, namelijk betaalbare woningen verhuren met eerlijke huurcontracten."

Aanleiding voor het protest waren de misstanden rondom tijdelijke verhuur aan het Afrikanerplein. Acht jaar geleden stopte Rochdale met de normale verhuur van een aantal woningen aan het plein, en liet er mensen met antikraakcontracten in wonen. Deze huurvorm is bestemd voor een korte termijn voor woningen die bijna gesloopt gaan worden en ontneemt huurders veel van hun rechten. Ze kunnen zonder pardon binnen twee weken op straat worden gezet. Onlangs bleek al dat er in Oost bovengemiddeld vaak gebruik wordt gemaakt van de manier van verhuren.

Rochdale gebruikt de woonvorm ook voor woningen die ze wil gaan verkopen, zoals dus bij het Afrikanerplein de bedoeling was. Toen verkoop van de woningen niet lukte werd beloofd de huizen weer normaal te gaan verhuren. Die belofte komt Rochdale echter niet na. De corporatie wil nu de huidige bewoners die er al zes jaar lang wonen op straat zetten en de woningen alsnog proberen te verkopen.

De SP vindt dit onacceptabel en wil dat Rochdale de woningen gewoon gaat verhuren en dat de bewoners een woning krijgen aangeboden. Tiers Bakker: "Rochdale zou zich helemaal niet moeten inlaten met antikraakbureaus als het gaat om betaalbare huurwoningen. Die woningen moeten gewoon verhuurd worden via woningnet met normale huurcontracten. De noodzaak om dat te doen is groot want de wachttijd voor een betaalbare huurwoning is twaalf jaar."