Houd parkeren van fiets gratis

25 april 2013

Houd parkeren van fiets gratis

De SP wil dat het parkeren van fietsen gratis blijft en dat het stadsdeel Centrum stopt met de plannen om betaald parkeren voor fietsen in te voeren. SP-deelraadslid Frans Icke: "Wees blij dat zoveel mensen de fiets nemen. Dat is beter voor het milieu en bovendien gezond. Dat moet het stadsdeel niet gaan afstraffen door mensen te laten betalen voor het parkeren van hun fiets."

Het stadsdeelbestuur wil op de drukke plekken in de stad betaald parkeren voor fietsen invoeren. Dat moet de fietsdrukte op die plekken terugdringen. De stadsdeelbestuurder van GroenLinks Jeanine van Pinxteren: "Als u niet wilt betalen voor een fietsparkeerplek dan zoekt u een plek verder of dan neemt u de tram of dan gaat u lopen."

De SP vindt dat mensen hun fiets gratis in de stad moeten kunnen parkeren. Icke: "Hoe meer mensen de fiets pakken, hoe beter. Parkeergeld zal mensen ontmoedigen de fiets te nemen en dat willen wij voorkomen. Dat een GroenLinks bestuurder het anti-fietsplan van betaald parkeren met zoveel enthousiasme verdedigt, daar snap ik niets van." Helaas steunde alleen de VVD het voorstel van de SP om af te zien van betaald fietsparkeren.