Bind strijd aan met armoede onder kinderen

25 juni 2013

Bind strijd aan met armoede onder kinderen

De SP wil dat het stadsbestuur aan de slag gaat met de conclusies en aanbevelingen van de Kinderombudsman, en de strijd aanbindt met armoede onder kinderen. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Eén op de vier kinderen in Amsterdam groeit op in armoede. Dat betekent dat veel kinderen leven met zorgen over hun financiële situatie en zich vaak buitengesloten voelen. Het stadsbestuur moet van dit probleem een prioriteit maken. Volgens de Kinderombudsman maken maar twee gemeenten hier nu goed werk van. Amsterdam moet zich hier zo snel mogelijk bij aansluiten."

Dinsdagochtend presenteerde de Kinderombudsman zijn conclusies en aanbevelingen naar aanleiding van een onderzoek naar armoede onder kinderen. De Kinderombudsman stelt dat gemeenten meer aandacht moeten hebben voor kinderen die opgroeien in armoede. Hij vraagt gemeenten een samenhangend beleid te ontwikkelen, speciaal gericht op kinderen in armoede. Bovendien zouden de maatregelen die er zijn effectiever moeten zijn zodat ze direct bij de kinderen terecht komen en moeten meer mensen daarvoor in aanmerking komen. Nu vallen veel kinderen buiten de boot omdat ze niet aan de criteria voldoen, maar wel echt de hulp nodig hebben.

De SP roept al langere tijd op om van armoede onder kinderen een prioriteit te maken. Van der Pligt: "Wij verzamelen momenteel verhalen over kinderarmoede en daaruit blijkt dat het probleem ernstig is. Daarom roep ik het stadsbestuur op om aan de slag gaat met de aanbevelingen van de Kinderombudsman en werk te maken van de bestrijding van armoede onder kinderen. Dat is hard nodig om de achterstand die veel kinderen oplopen niet verder te laten doen toenemen."