Einde aan boete voor buiten slapen

26 juni 2013

Einde aan boete voor buiten slapen

De SP en GroenLinks willen dat er in Amsterdam een einde komt aan het beboeten van daklozen alleen omdat ze buiten slapen of rondhangen. GroenLinksraadslid Femke Roosma: "Er is vaak een te kort aan plaatsen in de daklozenopvang dus dan is er geen enkel ander alternatief dan buiten te slapen. Voor de daklozen zijn de boetes natuurlijk niet op te brengen waardoor ze alleen nog maar verder in de problemen komen." Volgens de SP en GroenLinks is de boete onrechtvaardig en draagt niet bij aan het oplossen van een probleem. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Daarom willen we dat er geen boetes uitgedeeld worden als er geen sprake is van overlast."

In 2012 werden maar liefst 724 boetes uitgedeeld voor buiten slapen, waarvan een substantieel deel aan daklozen. De fracties van de SP en GroenLinks maken zich ernstig zorgen over dit hoge aantal boetes. Roosma: "Daklozen kunnen die boete vaak helemaal niet betalen. Als ze als gevolg daarvan ook nog eens in de gevangenis belanden kost dit de gemeenschap meer dan het oplevert. Daarnaast is het voor de dakloze met schulden nog lastiger om aan een huis en een baan te komen. Met deze boete is dus niemand geholpen."

SP en GroenLinks stellen aan de gemeenteraad voor om de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen. De partijen willen dat mensen alleen beboet worden als er overlast wordt ervaren. Van der Pligt: "Als een dakloze geen overlast geeft moet hij of zij gewoon buiten kunnen rondhangen zonder onnodig op kosten en verder in de problemen gejaagd te worden."