Help werkgevers MKB met aanbieden stageplekken

13 juni 2013

Help werkgevers MKB met aanbieden stageplekken

De SP wil dat ondernemers die jongeren een stageplek aanbieden gecompenseerd worden voor de kosten die zij hiervoor maken. De jeugdwerkloosheid neemt alsmaar toe en het gebrek aan stageplaatsen werkt dit in de hand. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Met name kleine ondernemers staat het water nu vaak aan de lippen. Ze kunnen het zich niet meer veroorloven om tijd en energie te steken in het begeleiden van stagiairs. Maar voor jongeren is dit wel de manier om werkervaring op te doen en een diploma te krijgen. Door de ondernemers te compenseren geven we jongeren een kans op de arbeidsmarkt."

Landelijk is er een wet geschrapt die compensatie voor stagebedrijven mogelijk maakte. Van der Pligt vindt dat geen goede zaak. "We moeten het bedrijven zo makkelijk mogelijk maken om stagiairs aan te nemen. Voor grote bedrijven is dit vaak geen probleem, maar de kleinere hebben financiële compensatie nodig en de administratieve rompslomp moet beperkt blijven."

Van der Pligt heeft wethouder Van Es er op gewezen dat vooral kleinere ondernemers wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De wethouder heeft aangegeven te gaan onderzoeken hoe de gemeente deze ondernemers kan compenseren als ze stageplaatsen aanbieden. Van der Pligt: "Ik hoop dat die compensatie gaat lukken. Zo kunnen we de kleinere ondernemers ondersteunen en doen we ons best om een verloren generatie te voorkomen."