Kom beloftes verhuisvergoeding na (Update)

14 juni 2013

Kom beloftes verhuisvergoeding na (Update)

Oorspronkelijk bericht 22-4-2013
De SP wil dat de gemeente beloftes rondom de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een chronische ziekte of handicap nakomt en gewoon de bedragen uitkeert waar deze mensen recht op hebben. Voor ruim 3000 huishoudens is deze vergoeding fors verlaagd nadat ze eerder een hogere subsidie kregen toegekend. SP-raadslid Maureen van der Pligt: "Het is vaak lang wachten voor je daadwerkelijk kunt verhuizen omdat er niet direct een geschikt huis beschikbaar is. Het is natuurlijk geen doen om dan in die tussentijd de vergoeding fors te verlagen. De gemeente moet gewoon de vergoeding uitkeren waar deze personen recht op hebben volgens de de beschikking die ze hebben gekregen."

Wanneer iemand vanwege medische redenen moet verhuizen, bijvoorbeeld naar een gelijkvloers huis, is het mogelijk een vergoeding aan te vragen voor de verhuiskosten. Deze vergoeding dekt de kosten waarmee mensen door medische redenen worden opgezadeld. Onlangs onderzocht de gemeentelijke ombudsman de gang van zaken rondom de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding. Hij kwam tot de conclusie dat de gemeente onjuist heeft gehandeld en deed de aanbeveling om de mensen de vergoeding te geven die hun is toegezegd, ook als ze niet direct kunnen verhuizen. VVD-wethouder Van der Burg legt deze aanbeveling naast zich neer en stuurt aan op een proefproces bij de rechter.

De SP begrijpt niet waarom de gemeente zoveel moeite doet om zich niet aan eerdere beloftes te houden. Van der Pligt: "Pas geleden werd bekend dat er vier miljoen euro over is op de begroting van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, dat is de pot waaruit de verhuiskostenvergoeding wordt betaald. De gemeente heeft dus genoeg geld in kas en moet geen geld verspillen aan een gang naar de rechter maar gewoon de vergoeding betalen die mensen beloofd is."

Update 14-6-2013
De gemeenteraad van Amsterdam vergaderde deze week over dit onderwerp, maar helaas steunde geen van de andere partijen het SP-voorstel om de gemeente aan haar belofte te houden en mensen de verhuisvergoeding uit te keren waar ze recht op hebben.