Opgroeien in armoede: ongezond leven

2 juni 2013

Opgroeien in armoede: ongezond leven

Deze week hebben wij een afspraak gehad met Regina Mack-Nack, zij is van de stichting Hoop voor morgen. Een onderdeel van de stichting is een voedselbank in Zuidoost. Regina vertelde ons dat er 520 gezinnen afhankelijk zijn van deze voedselbank, en dat elk gezin gemiddeld drie kinderen heeft. Dat zijn dus in totaal zo’n 1500 kinderen.

Die kinderen hebben met allerlei problemen te kampen, waaronder hun gezondheid. Bij Regina zijn 300 gezinnen die niet de zorgverzekering kunnen betalen of het eigen risico daarvan. Hierdoor volgen de vorderingen van het CJIB. De schuld verdubbelt in korte tijd en kan snel oplopen tot 4.000,00 of meer. Dit betekent dat de kinderen daar in nog grotere armoede terecht komen.

Voorts sporten de kinderen weinig. Er bestaat wel een Sportfonds dat subsidies geeft om te sporten, maar veel ouders weten daar niet van en soms kunnen kinderen daar geen gebruik van maken omdat hun ouders net boven de inkomensgrens zitten, het inkomen is dan te laag om zelf een sportlidmaatschap te betalen.

Freddy Lap en Bernadette Stumpel