Politiebureau op centraal station niet opheffen

6 juni 2013

Politiebureau op centraal station niet opheffen

De SP wil dat het politiebureau op het centraal station behouden blijft, zeker als blijkt dat dit bureau een bijdrage levert aan de veiligheid van reizigers en medewerkers van openbaar vervoerbedrijven. De politie is van plan het bureau op te heffen vanaf 1 juli. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Ik heb de burgemeester gevraagd zich in te zetten voor de veiligheid en het behoud van het bureau op het station."

Volgens de Nederlandse Spoorwegen is het Amsterdamse centraal station met 165.000 reizigers per dag het drukste station van Nederland. In het buitenland zijn op veel grote stations ook politiebureaus ingericht. SP-fractievoorzitter Laurens Ivens: "Het is daarom niet vreemd dat het drukste NS-station en tevens het centraal station van de hoofdstad van Nederland een politiebureau herbergt."

De plannen voor het opheffen van het bureau lekten kort geleden uit via de media. Van de politie zelf of van het stadsbestuur heeft de gemeenteraad niets vernomen. Ivens: "Dat vind ik vreemd. Wij willen nu van het stadsbestuur weten hoe de vork in de steel zit en wat het gaat doen om het politiebureau op het station te behouden." Ook wil de SP dat het stadsbestuur over deze kwestie minister Opstelten benadert.