Red de gesubsidieerde banen die nog over zijn

21 juni 2013

Red de gesubsidieerde banen die nog over zijn

De SP wil dat de middelen die dit jaar wellicht over blijven voor participatie worden gebruikt om de gesubsidieerde arbeid zo lang mogelijk in stand te houden. SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Het afgelopen jaar is de afbouw van de gesubsidieerde arbeid sneller gegaan dan verwacht, omdat werkgevers medewerkers sneller ontslaan nu de financiële bijdrage van de gemeente veel lager is dan vroeger. Door het mogelijke nieuwe overschot in te zetten en werkgevers extra te ondersteunen, kan de gemeente voorkomen dat nog meer Amsterdammers werkloos raken."

In 2010 heeft de gemeente een apart spaarpotje opgetuigd om de risico's op hogere btw-uitgaven voor re-integratie te dekken. Inmiddels is bekend dat de kans groot is dat dit spaarpotje, van 7,4 miljoen euro, niet langer nodig is. Nu loopt de gemeente het risico dat dit geld moet worden teruggestort naar het Rijk, omdat er al bijna teveel geld in het reservepotje zit. Van der Pligt: "Dat is natuurlijk doodzonde. We kunnen hier in Amsterdam met dat geld immers goede dingen doen. Daarom hebben wij voorgesteld om de gesubsidieerde banen hiermee langer te behouden."

Wethouder Van Es (GroenLinks) is echter niet van plan werkgevers van gesubsidieerde medewerkers, vaak kleine culturele instellingen die zich financieel gezien zonder subsidie geen medewerker kunnen veroorloven, extra te ondersteunen. Van Es wil gewoon doorgaan met de afbouw van gesubsidieerd werk. Van der Pligt: "Ik zal de gemeenteraad blijven vragen of ze het met dit snoeiharde beleid eens zijn of dat de leden liever een aantal Amsterdammers aan het werk houdt."