Van Dijk blij met redding Tropenmuseum

21 juni 2013

Van Dijk blij met redding Tropenmuseum

SP-Kamerlid Jasper van Dijk is erg blij met de redding van het Tropenmuseum. Het museum werd sinds 2011 met sluiting bedreigd. Zowel minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking als minister Bussemaker van Cultuur gaven lange tijd niet thuis, waardoor het museum tussen wal en schip dreigde te vallen. Personeel en bezoekers zaten langdurig in onzekerheid over het voortbestaan. Na vele protesten en politieke druk heeft de regering besloten het museum tot 2017 van budget te voorzien. Daarna kan het een aanvraag voor subsidie indienen bij de cultuurbegroting.

De SP stelde kort geleden met de PvdA Kamervragen om opheffing te voorkomen. Woensdag kwam het hoge woord eruit. Van Dijk: ‘Goed dat de regering heeft geluisterd naar de protesten vanuit het land en de Tweede Kamer. Onder druk wordt alles vloeibaar. Een prachtig museum blijft behouden voor het publiek.’

Het Tropenmuseum is een volkenkundig museum in Amsterdam. Vorig jaar kreeg het een prijs voor het beste kindermuseum ter wereld. Jaarlijks komen er 180.000 bezoekers.