Zonder eten naar school

7 juni 2013

Zonder eten naar school

Als mensen echt in hoge nood zitten, kunnen zij terecht bij de voedselbank voor pakketten met levensmiddelen. Ik sprak met een cordinator van de Amsterdamse voedselbank over de problemen die kinderen hebben die in armoede opgroeien.
Het gebeurt tegenwoordig steeds vaker dat de voedselbank gebeld wordt door scholen. Leraren melden dat ze hebben geconstateerd dat een kind al wat dagen achter elkaar zonder eten naar school is gekomen. Ouders hebben geen geld voor schoolmelk of eten tijdens het overblijven.

Ook hoort de voedselbank vaak dat kinderen uit gezinnen die bij de voedselbank komen, niet mee kunnen doen aan allerlei activiteiten. Zo moeten ze uitjes waarvoor een ritje met het OV nodig is laten schieten, en is er ook geen geld voor lidmaatschappen van sportclubs, culturele activiteiten zoals muziek, handvaardigheden, verjaardagen van vriendjes of hun eigen verjaardag. De kinderen hebben daardoor het gevoel dat ze nergens bij horen want ze hebben ook geen geld voor merkschoenen en merkkleding en gaan nooit op vakantie. Zo worden ze sociaal buitengesloten en leven alleen nog in de ellende waar hun ouders in verkeren.

Soms kan de voedselbank iets extra's betekenen voor kinderen of kunnen andere stichtingen helpen. Zo is er bijvoorbeeld de stichting Jarige Job die zorgt voor een verjaardagsdoos met uitdeelspullen en een verjaardagscadeau voor kinderen van de voedselbankgezinnen tussen 4-12 jaar. Er is ook een vakantiebank maar helaas hebben ze daar slechts plek voor een paar gezinnen.

Carlien Boelhouwer