Stel grens aan huurverhoging sociale huurwoningen (update)

4 juli 2014

Stel grens aan huurverhoging sociale huurwoningen (update)

(Oorspronkelijk bericht 4-4-2014) De SP wil dat het stadsbestuur zich inzet voor een maximum huurbedrag voor sociale huurwoningen in de hoofdstad. SP-raadslid Erik Flentge: "Momenteel krijgen veel huurders een brief van de huisbaas op de deurmat, waarin de jaarlijkse huurverhoging wordt aangekondigd. Dat is voor veel mensen flink schrikken. Het kan zijn dat de huur zelfs uitstijgt boven de sociale huurgrens van 700 euro. Onbegrijpelijk, want deze woningen zijn bedoeld voor mensen met een laag en middeninkomen."

Wat een sociale huurwoning maximaal mag kosten, wordt bepaald door een puntentelling. Door slechte huurmaatregelen van vorige regeringen, zoals de beruchte 'Donnerpunten', is die maximum huurprijs steeds hoger geworden. De huidige regering van VVD en PvdA wil dat de huurprijzen steeds verder richting dat maximum gaan. Daardoor zijn er huurverhogingen bovenop de inflatie. Ieder jaar komt er een huurverhoging bij. De uiteindelijke maximum huur is niet de sociale huurgrens van 700 euro, maar het maximum bedrag dat geldt volgens de puntentelling.

Flentge: "Zo kan huur voor een rijtjeshuis in Zuidoost oplopen tot wel 1000 euro per maand. Dat kunnen veel Amsterdamse huurders niet meer opbrengen. De stijgingen boven de sociale huurgrens van 700 euro worden namelijk niet gecompenseerd door de huurtoeslag. Wij willen dat het stadsbestuur hierover in gesprek gaat met de corporaties. Er moet een einde komen aan deze belachelijk hoge huren. Want een huur van 900 of 1000 euro, daar is niets sociaals meer aan."

Update 4 juli 2014

Op verzoek van de SP gaat het stadsbestuur in gesprek met de corporaties over de hoge huurstijgingen. Dat zegde het stadsbestuur toe in reactie op schriftelijke vragen van de SP. Flentge: “Goed dat het stadsbestuur het met ons eens is dat zulke hoge huren niet meer sociaal zijn te noemen. Ik ben benieuwd wat er uit de gesprekken met de corporaties gaat komen. Ik roep ook de corporaties op om oog te hebben voor de problemen waartoe zulke hoge huren leiden.”