Amsterdam is voor iedereen (column)

8 juli 2014

Amsterdam is voor iedereen (column)

SP-raadslid Maureen van der Pligt schreef voor MUG-Magazine een column voor hun zomereditie. Hierbij gaat ze in op de plannen van het nieuwe stadsbestuur op het gebied van werk en inkomen. "Tijd voor een frisse sociale wind door Amsterdam."

Bij de toegang tot Amsterdam zouden borden geplaatst kunnen worden met ”Amsterdam  armoedehoofdstad van Nederland”. Bijna 1 op de 7 Amsterdamse huishoudens zit op de armoedegrens of eronder. Geen bank is zo gegroeid als de voedselbank de afgelopen jaren en van schrijnende verhalen over kinderarmoede kijken we niet eens meer gek op.

De verkiezingen in maart ging de SP in met als doel Amsterdam een stuk socialer te maken. Socialer voor alle Amsterdammers op het gebied van wonen, werken, zorg en bestrijding van de armoede. Het stond dan ook als een paal boven water dat we alleen aan een college zouden deelnemen als we hierop voldoende binnen konden halen.

Het vorige college benadrukte altijd dat werk de weg was uit de armoede. Daarbij volledig uit het oog verliezend dat er niet voldoende werk is en dat kinderen, chronisch zieken en gehandicapten en ouderen niets aan een mantra van werk, werk, werk hadden. Het sociale vangnet voor de minima brokkelde intussen steeds verder af. Kortom: Tijd voor een frisse sociale wind door Amsterdam.

De voorgenomen bezuinigingen op het gebied van de zorg draaien we voor een groot deel terug. Hulp bij het Huishouden krijgt iedereen waarvan de zorgprofessionals vinden dat het nodig is. Ongeacht leeftijd of een grens van een minimum aantal uren.

We gaan een einde maken aan dwangarbeid en een verplichte tegenprestatie of re-integratie voor je uitkering, maar we gaan echt werk maken van werk! Dit college gaat veel geld steken in het binnen halen van werkgelegenheid en door het creëren van perspectiefbanen. Banen voor minimaal het minimumloon die een meerwaarde hebben voor de stad en voor de werkzoekende zelf. Bijvoorbeeld bij de gemeente, culturele instellingen, sportclubs etc. Daar is in de afgelopen jaren veel werk wegbezuinigd wat nu niet meer gedaan wordt of verplicht gedaan moet worden voor een uitkering. Daar gaan we dus een einde aan maken.

Werk moet lonen. In onze stad kunnen veel jongeren geen baan vinden. Ook zij kunnen straks met een perspectiefbaan werkervaring opdoen. De sociale werkvoorziening blijft als beschutte werkvoorziening behouden, evenals een goed aanbod aan dagbesteding.

Maar daar zijn we er natuurlijk niet mee. Voor wie niet door werk uit de armoede kan komen zorgen we voor een verruiming van de armoedevoorzieningen. Daar trekken we 20 miljoen extra per jaar voor uit. Daarnaast wordt de toelatingsgrens voor veel armoedevoorzieningen verhoogd tot 120 % van het wettelijk sociaal minimum in plaats van 110%. De ID kaart voor ouderen en chronisch zieken en gehandicapten gaan we gratis maken.

In Amsterdam groeit 1 op de 4 kinderen op in armoede. Ontoelaatbaar en daarom gaan we keihard inzetten op het bestrijden van kinderarmoede.

We gaan de scholierenvergoeding, het jeugdsportfonds en het jongerencultuurfonds uitbreiden en we gaan afspraken maken met scholen dat kinderen nooit uitgesloten mogen worden van schoolse activiteiten wegens geldgebrek.

We gaan de komende 4 jaar in het college, in de raad en op straat knokken voor een socialer Amsterdam, voor iedereen!