GroenLinks en SP: ontruim de Vluchtschool niet

17 augustus 2014

GroenLinks en SP: ontruim de Vluchtschool niet

De nieuw gekraakte ‘Vluchtschool’ in Amsterdam Zuid is eigendom van de Gemeente Amsterdam. Meerdere partijen in de gemeenteraad zijn bereid mee te werken aan het gebruik van de locatie als tijdelijke opvang, totdat er structurele opvang is voor vluchtelingen in Amsterdam.

De groep vluchtelingen die sinds het najaar van 2012 door Amsterdam rondzwerven hebben vandaag, na uitspraak van de rechter eerder deze week, het pand aan het Linneaushof rustig verlaten. De groep heeft een nieuw onderkomen gekraakt in een oude school aan de Zuidelijke Wandelweg in de Rivierenbuurt. De politie was kort na de kraak aanwezig op locatie, en heeft na herhaald contact met ambtenaren van de gemeente Amsterdam besloten niet over te gaan tot ontruiming en arrestatie. Naar verluidt wordt de Vluchtschool -eigendom van de gemeente- ook morgen niet ontruimd.

De partijen zijn trots op de bedachtzame en barmhartige handelswijze van de gemeente, en zien kansen voor de toekomst. De vluchtelingen protesteren al jaren tegen de slechte omstandigheden en uitzichtloze situaties waarin zij verkeren. Ze zijn vaak al jaren niet uitzetbaar, of komen uit landen waar de situatie ook volgens de regering inmiddels levensgevaarlijk is, zoals Somalië en Eritrea.

GroenLinks fractievoorzitter Rutger Groot Wassink: "Goed dat de vluchtelingen in ieder geval voorlopig onder dak zijn. Doordat Den Haag niet uit kan zetten, maar de gemeente ook niet toestaat om gedegen opvang te bieden, is er nog steeds geen structurele oplossing, waardoor de vluchtelingen telkens moeten verhuizen naar een nieuwe -steeds tijdelijke- plek."

SP fractievoorzitter Daniel Peters: "De burgemeester heeft toegezegd vóór de winter met een bed-bad-brood voorziening te zullen komen. Het zou mooi zijn als de vluchtelingen tot die tijd in de Vluchtschool kunnen blijven." GroenLinks raadslid Jorrit Nuijens was aanwezig bij de verhuizing, en noemt de oude school een buitenkans. "Het pand is meer dan ruim genoeg voor een tijdelijke opvang, en omdat het pand van de gemeente is, hopen we daar tijdelijk onderdak te kunnen faciliteren totdat er permanente voorzieningen geregeld zijn, zoals door de raad is gevaagd en door de rechter is gelast." De partijen roepen de gemeente op om daarom niet te ontruimen. Laat de vluchtelingen in de school wonen tot er perspectief is voor legale opvang van deze mensen.