SP opent meldpunt te dure huur

18 augustus 2014

SP opent meldpunt te dure huur

De SP wil van de Amsterdammers horen tot welke problemen de almaar stijgende huren in de stad leiden. Er is een meldpunt geopend op amsterdam.sp.nl/huren waar huurders met problemen hun verhaal kwijt kunnen. SP-raadslid Erik Flentge: “In de landelijke politiek gaat de huurdiscussie vaak over grafieken en getallenstaatjes. Daarmee worden de dagelijkse zorgen van de gewone Amsterdammer niet goed zichtbaar. Die zorgen zijn groot. Met dit meldpunt willen wij deze stadgenoten een stem geven.”

Op 1 juli vond de jaarlijkse huurverhoging plaats. Door maatregelen van het rijk is die stijging 4% tot 6,5%. Dat is hoger dan de inflatie. Dat betekent dat de huur sneller stijgt dan het inkomen. Veel huren gaan in rap tempo richting de sociale huurgrens van 700 euro of stijgen daar zelfs boven.

De SP is op zoek naar verhalen over wat de gevolgen zijn van die stijgingen. Flentge: “Wat zijn de gevolgen van de landelijke huurverhogingen voor huurders? Wat houden ze maandelijks over, na aftrek van de huur? Wat kunnen ze niet meer doen? Met de antwoorden op die vragen kunnen we de Tweede Kamerleden en de minister laten zien wat de dramatische gevolgen zijn van dit kabinetsbeleid. Wij roepen daarom alle Amsterdamse huurders op met hun verhalen te komen.”