Neem klachten thuiszorg serieus

11 september 2014

Neem klachten thuiszorg serieus

De SP wil dat de gemeente de klachten over de thuiszorg serieus neemt en daarover in gesprek gaat met de thuiszorginstellingen. SP-raadslid Remine Alberts: “Het is een schande dat één op de vijf cliënten aangeeft vaak geen hulp te krijgen. Die mensen hebben niet voor niets hulp! De thuiszorgorganisaties moeten hun zaken op orde krijgen. Ik roep de wethouder op ze daarbij achter de broek aan te zitten.”

Vandaag presenteert Cliëntenbelang, de belangenbehartiger van mensen die thuiszorg krijgen, de uitslag van een enquête onder cliënten. Daaruit blijkt dat zo’n twintig procent van de cliënten  aangeeft dat de hulp vaak niet komt opdagen. Meer dan de helft van de cliënten is ontevreden over de geleverde thuiszorg. Uit de enquête blijkt dat cliënten de lage kwaliteit van de thuiszorg vooral wijten aan de thuiszorgorganisaties, niet aan de medewerkers. Zo zou vakantie en ziekte door medewerkers vaak op tijd worden doorgegeven, maar blijft de cliënt door de gebrekkige organisatie alsnog zonder thuiszorg zitten.

Alberts vraagt zich af of de gemeente de problemen wel duidelijk in beeld heeft: “Wij kregen onlangs weer van de thuiszorginstellingen te horen dat de klanten erg tevreden zijn. Maar nu blijkt uit onderzoek van Cliëntenbelang echt wat anders. Ik hoor graag van de wethouder hoe hij dit verschil verklaart. Maar ik wil vooral ook actie op korte termijn. Want als het zo vaak voorkomt dat er geen hulp komt opdagen, dan zit er echt iets niet goed in de manier waarop de thuiszorgorganisaties omgaan met hun hulpbehoevende cliënten.”