Geef gemeentes meer ruimte bij aanpak schuldproblemen

19 maart 2015

Geef gemeentes meer ruimte bij aanpak schuldproblemen

SP-wethouder Arjan Vliegenthart wil dat de regering gemeentes meer ruimte geeft om mensen uit de schulden te helpen. Hij ondertekende een brief van de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) die het kabinet Rutte-Asscher daartoe oproept. Vliegenthart: “Onze stad loopt voorop als het gaat om investeren in de schuldenaanpak. Maar ik wil juist dat het Rijk ons helpt om hárder kunnen lopen om de problemen aan te pakken, in plaats van dat we geremd worden.”

Door de crisis is het aantal mensen met schulden in Amsterdam hard gestegen.  Die schuldproblemen leiden tot huisuitzettingen, ontwrichte gezinnen en kinderen die door de schulden van hun ouders niet tot volle ontwikkeling kunnen komen. De problemen worden vaak verergerd omdat landelijke instellingen zoals de Belastingdienst en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) geen rekening met de beslagvrije voet. Dat is het absolute minimumbedrag van het inkomen waar schuldeisers vanaf moeten blijven. Doordat de beslagvrije voet wordt genegeerd hebben duizenden mensen elke maand te weinig geld om fatsoenlijk boodschappen te doen. Daardoor ontstaan verdere problemen en nog grotere schulden.

Vliegenthart pleit voor meer gemeentelijke regie en een einde aan averechts landelijk beleid. Vliegenthart: “Amsterdam wil veel doen om Amsterdammers uit de schulden te helpen. Dat lukt niet als mensen die door ons beleid uit de schulden komen, door landelijk beleid weer in de problemen raken. Ik roep het rijk op ons meer mogelijkheden om mensen uit de schulden te helpen, zodat meer mensen mee kunnen doen in de samenleving en we een hoop ellende in gezinnen kunnen voorkomen.”