FNV: Amsterdam goede voorbeeld in strijd tegen werken zonder loon

20 april 2015

FNV: Amsterdam goede voorbeeld in strijd tegen werken zonder loon

Het beleid van de gemeente Amsterdam om de verplichting tot tegenprestatie alleen op basis van vrijwilligheid in te voeren, kan op warme instemming van de FNV rekenen. In het rapport ‘Stop werken zonder loon’ wordt het Amsterdamse beleid tot voorbeeld gesteld voor andere gemeenten in Nederland.

Sinds 1 januari zijn gemeenten verplicht om een tegenprestatie van uitkeringsgerechtigden te vragen. De Participatiewet, bedacht door het kabinet Rutte-Asscher, zorgt zo voor een enorme uitbreiding van verplicht werken zonder loon. De FNV is in haar rapport bijzonder kritisch over dit beleid. Het leidt tot verdringing van gewoon betaald werk, waardoor arbeidsvoorwaarden en rechten van (betaald) werkenden verder onder druk komen te staan.

Het rapport is echter lovend over de manier Amsterdam met deze verplichting omgaat: ‘Slechts enkele gemeenten, zoals Amsterdam en Arnhem, hebben in een verordening vastgelegd dat een bijstandsgerechtigde alleen vrijwillig een tegenprestatie levert. De gemeente faciliteert dan en ziet toe op verdringing. Zo hoort het.’

Verantwoordelijk SP-wethouder Arjan Vliegenthart is blij met het compliment van de FNV: ‘Het grote probleem met de hoge werkloosheid in dit land is niet dat werklozen niet willen werken, maar dat er geen werk is. Het heeft dan ook geen zin om mensen met een bijstandsuitkering te verplichten tot het leveren van een tegenprestatie in de hoop dat zij zo werk vinden. Voor eerlijk werk hoort een eerlijk loon en dat brengt Amsterdam in de praktijk. Niet voor niets staat er in het collegeakkoord dat Amsterdam stopt met het werken zonder loon. Met de manier waarop wij de tegenprestatie in de praktijk brengen, doen wij recht aan deze afspraak.’

Het rapport van de FNV is hier te lezen