Pak huisjesmelkers aan

6 april 2015

Pak huisjesmelkers aan

De SP wil een harde aanpak van vastgoedeigenaren die woonruimtes permanent verhuren aan toeristen. SP-raadslid Erik Flentge: “Dan is er gewoon sprake van een hotel en dat mag niet in een woonhuis. We hebben de huizen juist hard nodig om de woningnood te bestrijden. Ik heb geen goed woord over voor eigenaren en bemiddelaars die op deze manier bezig zijn met huisjesmelken.”

Vandaag presenteerde De Volkskrant de resultaten van een onderzoek naar illegale woningverhuur aan toeristen in Amsterdam. Het blijkt dat er bedrijven zijn die er speciaal op zijn gericht om normale woonhuizen zoveel en zo duur mogelijk aan toeristen te verhuren. Die bemiddelaars werken in dienst van de vastgoedeigenaar. Zowel de eigenaar als de bemiddelaar verdienen hier fors aan. De verhuur van woningen aan toeristen gaat ten koste van het aantal bewoonbare huizen voor Amsterdammers. Bovendien heeft de buurt vaak veel overlast van elke week een andere groep toeristen.

Flentge: “Als je een eigen huis hebt en af en toe zelf de stad uit bent, is het prima als je dat verhuurt. Maar om te voorkomen dat je bezig bent een hotel te runnen, is er een maximum van twee maanden per jaar en vier toeristen per keer. Dat er bedrijven zijn die deze regels stelselmatig negeren, vind ik stuitend. Die verdienen op een illegale manier geld. Het zijn de buren die de overlast ervaren. Zulk soort bedrijven zijn niet welkom in de stad en ik wil dat het stadsbestuur er alles aan doet om dat aan die bedrijven te laten merken.”

De SP heeft samen met D66 en VVD schriftelijke vragen ingediend over deze kwestie.