Gemeente wil woonboten weer voor bewoners

3 juni 2015

Gemeente wil woonboten weer voor bewoners

Amsterdam wil dat woonboten weer bewoond gaan worden in plaats van voortdurend verhuurd aan toeristen. De regels voor vakantieverhuur voor huizen op de wal gelden ook voor woonboten. SP-wethouder Laurens Ivens: “We willen de overlast voor omwonenden terugdringen, en woningzoekenden een plek geven. Door eerlijke regels en goed toezicht op de naleving daarvan gaan we daarvoor zorgen.”

Veel woonboten worden voortdurend verhuurd aan toeristen, terwijl ze bedoeld zijn om op te wonen. Voor vakantieverhuur geldt een maximum van 4 personen tegelijk en twee maanden per jaar.

Die regels gelden ook voor woonboten. Ivens: “Door de vakantieverhuurregels voor woonboten gelijk te stellen aan die van reguliere woningen, zorgen we dat iedereen weet wat wel en niet mag. Zo zorgen we ook dat we kunnen optreden tegen bewoners die hun woonboot toch nog als illegaal hotel verhuren. Dat is goed voor de leefbaarheid in de stad en we maken weer een stap in onze strijd tegen de woningnood."