Alle zeilen bij om verblijfsgerechtigden te huisvesten

3 september 2015

Alle zeilen bij om verblijfsgerechtigden te huisvesten

SP-wethouder Laurens Ivens zet alle zeilen bij om genoeg woonruimte te regelen voor vluchtelingen die in Nederland mogen blijven. Dat is nodig omdat verblijfsgerechtigden nu lang moeten wachten in een asielzoekerscentrum. Ivens: "Ik wil dat deze mensen een goede start kunnen maken en zich kunnen mengen in de samenleving. We zijn bezig met creatieve en vernieuwende plannen om dit mogelijk te maken."

Elk half jaar bepaalt het Rijk hoeveel verblijfsgerechtigden elke gemeente in Nederland moet opvangen. Daarbij wordt gekeken naar het inwoneraantal van die gemeentes, waardoor Amsterdam een groot aantal vluchtelingen moet huisvesten. Ivens: "Met alleen sociale huurwoningen komen we er gezien de woningnood en de wachtlijsten niet. Daarom zijn we nu hard aan het werk aan allerlei aanvullende oplossingen."

Binnenkort begint Amsterdam met woningdelen waarbij meerdere vluchtelingen in één woning terecht kunnen. Ook hospitaverhuur krijgt de aandacht, waarbij een bewoner een kamer verhuurt aan een vluchteling. Voor studerende vluchtelingen worden extra studentenwoningen geregeld. Gisteren werd het plan van corporatie De Key bekend waarbij 250 studenten een woonblok delen met 250 vluchtelingen.  Ivens: "Dit is hard nodig om deze mensen de kans te geven om een goede start in ons land te maken. Daarbij letten we er goed op dat mensen kunnen integreren. We stoppen vluchtelingen dus niet weg in een aparte wijk."

Ivens doet ook een beroep op de regering voor hulp. Ivens: "Het Rijk haalt nu via de verhuurderheffing veel geld weg bij de corporaties, terwijl dat geld hard nodig is om mensen die dat nodig hebben een woonplek te kunnen bieden. Mensen die na een vlucht voor veiligheid in ons land zijn gekomen en na lange onzekerheid eindelijk weten dat ze hier mogen blijven, moeten we snel een kans kunnen geven om hier een nieuwe start te maken. Wij zijn hard aan het werk in Amsterdam en kunnen daarbij steun vanuit Den Haag goed gebruiken."