D66 & SP: elk kind op school

7 september 2015

D66 & SP: elk kind op school

D66 en SP willen ‘thuiszitters’ in Amsterdam weer naar school helpen.  Deze kinderen zitten thuis omdat ze een speciale leer- en zorgbehoefte hebben. Zij kunnen geen geschikte school vinden. SP-raadslid Erik Flentge: "Elk kind dat noodgedwongen thuis zit, maar dolgraag naar school wil, is er één teveel. Elke leerling zal ergens naar school moeten kunnen, tenzij dat medisch echt niet gaat. Het toewijzen van budgetten moet daarom eenvoudiger en flexibeler. Bepalend moet zijn wat het kind nodig heeft aan zorg en begeleiding. Dan worden de budgetten vrijgemaakt."

Scholen hebben sinds augustus 2014 een zorgplicht en moeten ook kinderen met leerproblemen als zware ADHD of autisme een plek geven. Er zijn scholen die de nodige begeleiding niet kunnen geven. Zij sturen deze kinderen naar huis. Het voorstel van D66 en de SP moet ervoor zorgen dat kinderen niet thuis komen te zitten. De partijen willen dat er meer persoonlijke begeleiding wordt gegeven aan deze leerlingen. D66-fractievoorzitter en woordvoerder onderwijs Jan Paternotte: “Het zoeken van een oplossing voor thuiszitters duurt nu veel te lang. Ouders van deze kinderen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Zij komen in een wereld terecht vol onduidelijke regels. Het enige wat telt is dat hun kind op een school komt waar ze de zorg en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Dat moet veel beter geregeld worden”.

Ook moet er beter zicht komen op de kinderen die momenteel al thuis zitten. Flentge: “Nu raken kinderen ‘kwijt’ in systemen van de gemeente en alle Amsterdamse scholen. Dat is vreemd en onnodig. Daarom pleiten we voor een ‘thuiszittersmonitor’. Dan weten scholen, gemeente en zorginstellingen wie er thuiszitten, hoe lang en waarom dat is. Op die manier kan er gewerkt worden aan een oplossing die past bij het kind.”

De partijen stellen daarnaast voor een levenscoach aan te stellen voor jongeren die van de ene naar de andere school zijn gegaan. Paternotte: “Sommige kinderen hebben voor hun 8e levensjaar al op zes verschillende scholen gezeten. Elke keer begint het traject om de juiste hulp en begeleiding te regelen weer opnieuw. Een heel gedoe, terwijl je kind gewoon naar school wil, en moet kunnen. We willen dat een deskundige coach de ouders en het kind begeleiden bij al die overgangen en doorverwijzingen”.