Amsterdam 2e sociaalste gemeente van Nederland

14 september 2016

Amsterdam 2e sociaalste gemeente van Nederland

De gemeente Amsterdam is  uitgeroepen tot tweede sociaalste gemeente van Nederland in de FNV lokale monitor sociaal beleid 2016. Bij de vorige meting in 2012 moest Amsterdam nog zo’n 45 gemeentes voor zich dulden. SP-wethouder Arjan Vliegenthart is trots: “Wij doen keihard onze best om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen, ongeacht de dikte van je portemonnee. Dan is het mooi om te zien dat ook de grootste vakbond van Nederland daar zo positief over is.”

De monitor van de FNV vergelijkt het sociaal beleid van 144 gemeenten in heel Nederland. De vakbond kijkt onder meer naar hoe gemeentes omgaan met  sociale werkplaatsen, bijstandsbeleid en het tegengaan van verdringing op de arbeidsmarkt. De Zuid-Hollandse gemeente Westland komt nu als beste uit de bus, Amsterdam en Den Haag delen de tweede plek.

Sinds het stadsbestuur van SP, D66 en VVD is aangetreden in 2014 is er veel veranderd in het sociaal beleid in Amsterdam. Jaarlijks wordt er twintig miljoen extra uitgetrokken om mensen met een laag inkomen te ondersteunen. Verplicht werken onder het minimumloon is afgeschaft, voor werk krijgen mensen in Amsterdam een salaris. Vliegenthart: “We zorgen voor meer persoonlijke aandacht om mensen te helpen die werk zoeken. Als het vinden van werk geen reële optie is, dan zoeken we een andere nuttige manier om mee te doen in de samenleving. Dát is uiteindelijk ons doel, dat iedereen in Amsterdam mee kan doen.”