Amsterdam gaat monumentale wandkunst beter beschermen

7 oktober 2016

Amsterdam gaat monumentale wandkunst beter beschermen

Na een voorstel van SP, PvdA en D66 gaat Amsterdam meer aandacht besteden aan het beheer en behoud van naoorlogse wandkunst. Het voorstel werd vandaag unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Foto: SP
In de periode na de Tweede Wereldoorlog is er enorm veel gebouwd in Amsterdam, vooral in de buurten buiten de ring. Daarbij werd veel samengewerkt met kunstenaars die nieuwe gebouwen van onder andere mozaïek, glasramen en sculpturen mochten voorzien. Helaas zijn veel gebouwen uit deze tijd gesloopt of aan vervanging toe, waardoor ook de monumentale kunst verloren dreigt te gaan.

Op verzoek van SP, PvdA en D66 gaat het stadsbestuur zich inspannen om wandkunst zoveel mogelijk te behouden voor de stad. Zo komt er een inventarisatie van de nog bestaande wandkunst. Er komt meer voorlichting over wandkunst. Het wordt mogelijk om een subsidie aan te vragen om wandkunst te redden en te herplaatsen als een gebouw waar het deel van uitmaakt, gesloopt wordt.

SP-raadslid Nelly Duijndam: “Met kunst is het zo dat als het een keer weg is, je het ook niet meer terugkrijgt.  Ik ben er blij mee dat Amsterdam meer gaat doen voor wandkunst, zodat deze bijzondere kunstvorm voor latere generaties bewaard wordt.”