Opnieuw vragen over misstanden bij ontgroeningen

4 oktober 2016

Opnieuw vragen over misstanden bij ontgroeningen

SP-raadslid Peter Kwint heeft opnieuw bij het gemeentebestuur aan de bel getrokken om misstanden bij ontgroeningen aan de kaak te stellen. Aanleiding was deze keer het bericht dat 3 dispuutsleden van het corps in het ziekenhuis zijn beland na een ontgroening. 'Ik wil weten hoeveel incidenten er bij het gemeentebestuur bekend zijn. Alles leuk en aardig als verenigingen er een feestje van maken, maar met idioot gedoe als jongeren tussen huisvuil laten slapen moet het wat mij betreft afgelopen zijn.'

Foto: **AB** / De personen op deze afbeelding worden niet genoemd in dit bericht.

Eerder al stelde Kwint vragen over overlastmeldingen en vernielingen die door studenten tijdens de introductieweek waren gepleegd. Ook toen kwam het corps ASC als schuldige uit de bus. Kwint: 'En elke keer komt het niet verder dan de mededeling dat men intern sancties oplegt. Daar hebben we dus een rechtssysteem voor, en dat is niet het rechtssysteem van ASC. Ik wil dat verenigingen strafbare feiten zelf bij de politie melden en niet zelf rechtertje gaan spelen.'

Kwint vraagt ook naar het bestaan van eventuele zwijgcontracten, zoals deze ook bij het Groningse Vindicat bestaan. Daarnaast wil hij weten welke acties universiteiten en hogescholen hebben ondernomen naar aanleiding van de diverse berichten. Tenslotte wil hij weten welke mogelijkheden de gemeente zelf heeft om misstanden tegen te gaan.