Meldpunt voor uitgebuite werknemers

22 november 2016

Meldpunt voor uitgebuite werknemers

Op initiatief van de SP komt er een gemeentelijk meldpunt waar buitenlandse werknemers terecht kunnen voor klachten over hun werkomstandigheden. SP-gemeenteraadslid Tiers Bakker: “Of je Nederlands, Pools, Filipijns, of wat dan ook bent, iedereen die hier werkt heeft recht op fatsoenlijke werkomstandigheden. We hebben nu veel voorbeelden van onder meer hotels en kledingwinkels waar buitenlandse werknemers uitgebuit worden. Voor zulke praktijken mag in Amsterdam geen plek zijn.”

Uit rapporten van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Fairwork en gesprekken van de SP, blijkt dat er van alles mis is met de werkomstandigheden van buitenlandse werknemers in Amsterdam. Er is sprake van onbetaald overwerk, een te hoge werkdruk, onderbetaling en (seksuele) intimidatie. Bakker: “Ik heb zelf met een aantal van deze werknemers gesproken en mijn oren klapperden: dat dit anno 2016 nog voorkomt. Dit soort klachten komen veel te weinig terecht bij de handhavende instanties, de drempel moet dus omlaag en vandaar dat wij om een lokaal meldpunt hebben gevraagd.”

Het meldpunt wordt ondergebracht bij het gemeentelijke expatcenter dat gericht is op niet-Nederlandse werknemers in Amsterdam. Bakker: “Tot nu toe wordt dat center vooral gebruikt voor voorlichting voor hoogopgeleide expats. Maar ik denk dat de problemen onder de lager geschoolde werknemers met een slechte talenkennis een stuk groter zijn. Want juist die groep is vaak een makkelijk doelwit voor uitbuiting. Ik hoop dat een meldpunt helpt om de misstanden op te sporen en aan te pakken.”

Tot het gemeentelijke meldpunt actief is, verzamelt de SP ook verhalen van misstanden. Wil je hiervoor in contact komen met de SP? Ga naar amsterdam.sp.nl/toerisme of bel naar 020-5523430.