Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden om lerarentekort te bestrijden

29 juni 2017

Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden om lerarentekort te bestrijden

Foto: SP

De SP wil dat het stadsbestuur zich inzet om de stakende leraren in het basisonderwijs te steunen, die vechten voor een beter salaris, minder werkdruk en méér collega’s voor de klas.

SP-raadslid Erik Flentge: “Het lerarentekort begint nijpende vormen aan te nemen. Het komt regelmatig voor dat kinderen een dag naar huis worden gestuurd. En de problemen worden alleen maar erger. Den Haag zal snel over de brug moeten komen om de salarissen voor leraren te verhogen en de werkdruk te verminderen. Het is goed dat het Amsterdamse stadsbestuur komt met een eigen plan van aanpak om het lerarentekort te verminderen. Daarin staan veel maatregelen voor betaalbare huisvesting en tegemoetkoming in reiskosten en goedkope parkeermogelijkheden. Die hulp is wat mij betreft niet onvoorwaardelijk. De Amsterdamse schoolbesturen zullen dan ook over de brug moeten komen om de onderwijs-CAO's correct en volledig uit te voeren."

Het voorstel om te zorgen dat schoolbesturen de cao’s naleven kreeg een ruime meerderheid in de Raad.  Flentge: “In de cao voor het basisonderwijs zijn afspraken gemaakt over de begeleiding van startende leraren. Zij hebben recht op extra tijd om lessen voor te bereiden. Leraren en de Algemene Onderwijsbond melden dat de schoolbesturen zich lang niet altijd aan de CAO houden. Daardoor gaan startende docenten – ondanks hun enthousiasme en enorme inzet – toch gauw kopje onder. De Amsterdamse hulp is dan ook onder voorwaarde dat de besturen zich houden aan hun eigen afspraken."

Daarnaast werd een voorstel van de SP aangenomen om onderwijsassistenten financieel te ondersteunen om door te stromen naar een lerarenopleiding. Flentge: "Een mooie stap vooruit. Amsterdam staat bekend als dé onderwijsstad. Daarom moet het Amsterdamse stadsbestuur meehelpen om te zorgen dat wij onze kinderen goed onderwijs geven, met goede leraren, die voldoende verdienen en voldoende tijd hebben voor het uitoefenen van hun werk.”