Amsterdam trekt extra geld uit voor: voedselbanken in de buurt, daklozenopvang, bibliotheken en wijkcentra

14 december 2020

Foto: SP

Het Amsterdamse stadsbestuur van GroenLinks, D66, PvdA en SP maakt miljoenen vrij om te investeren in crisistijd. Op voorspraak van de SP wordt 750.000 euro vrij gemaakt voor het ondersteunen van de voedselbanken in de buurt. Ook worden de bezuinigingen op de buurtbibliotheken geschrapt en wordt de winteropvang voor daklozen uitgebreid. SP-fractievoorzitter Erik Flentge: “De nood in de stad is hoog. Honger en armoede nemen toe. Ook voorzieningen als bibliotheken en wijkcentra staan onder druk. Dat kunnen we niet zomaar laten gebeuren. Het is goed dat het stadsbestuur nu de middelen vrijmaakt om armoede te bestrijden en buurtvoorzieningen zoveel mogelijk overeind te houden.”

750.000 euro voor voedselbanken in de buurt
Amsterdam wordt hard geraakt door de coronacrisis.
De werkeloosheid stijgt in Amsterdam harder dan op andere plekken in het land.  In reactie op de coronacrisis zijn overal in de stad initiatieven ontstaan met vrijwilligers die maaltijden en voedselpakketten uitdelen.  Uit een inventarisatie van de SP blijkt dat steeds meer Amsterdammers noodgedwongen aankloppen voor voedselhulp, de honger en armoede nemen toe in de stad.

Alle vrijwilligers geven de SP aan dat de rijen voor voedselhulp maar blijven groeien en dat er een grote behoefte is aan extra voedsel.  Zo vertelt Jasmin Ishaq - die wekelijks 500 maaltijden bereid in buurthuis Archipel in Oost – dat ze regelmatig het gevoel heeft dat ze kinderen niet genoeg eten mee kan geven. Ook Regina Mac-Nack van Stichting Hoop voor Morgen uit Zuidoost laat weten dat ze de voedselhulp nog maar nauwelijks kan bolwerken.

Naast voedsel is ook de vraag naar praktische zaken groot. Vrijwilliger Iman de Ruijter die voedselpakketten uitdeelt bij de Credo Kerk in Noord, laat weten grote behoefte te hebben aan zaken als herbruikbare mondkapjes, schoonmaakmiddelen, bakfietsen voor transport en koelkasten om eten in op te slaan.

Extra geld voor de winteropvang, bibliotheken, wijkcentra en musea
Naast het geld voor ondersteuning van de hulpinitiatieven, investeert het college 1,5 miljoen in het uitbreiden van de winteropvang. Ook worden er miljoenen uitgetrokken voor het open houden van de buurtbibliotheken. Wijkcentra en  musea Het  Schip en Het Verzetsmuseum mogen ook rekenen op financiële ondersteuning in deze zware tijden.

De komende tijd zal het voor alles en iedereen aanpoten blijven in de stad. Het einde van de crisis is nog niet in zicht. SP’er Flentge: “Laten voedselinitiatieven zich melden. Zodat we de mooie initiatieven met betrokken vrijwilligers zo goed mogelijk kunnen steunen.”