SP vraagt opheldering over komst reuzenrad bij Oosterdok

5 januari 2021

SP vraagt opheldering over komst reuzenrad bij Oosterdok

Foto: Jamie Baeyens / Flickr

SP-raadslid Tiers Bakker heeft het stadsbestuur om opheldering gevraagd over de komst van een gigantisch reuzenrad bij Oosterdok. Uit stukken van het Waterschap Amstel blijkt dat er vlak voor de jaarwisseling een vergunning is verleend voor het plaatsen van een gigantisch reuzenrad. Bakker: “Onbegrijpelijk dat deze vergunning is afgegeven. De ‘verpretparkisering van Amsterdam’ dendert maar door, het is tijd dit te stoppen.”

In vragen aan het stadsbestuur wil de SP onder andere weten of en hoe de belangen van bewoners zijn betrokken  bij het verlenen van de vergunning.
Hoewel het massatoerisme momenteel door corona stilligt, is de kans groot dat het reuzenrad in de toekomst veel toeristen aantrekt. Bovendien gaat er een verkeerd signaal van uit. Een reuzenrad hoort thuis op de kermis en verdient geen permanente plek in de stad. Amsterdam is geen pretpark.  Bakker: “Het stadsbestuur moet juist alle middelen aangrijpen om de negatieve gevolgen van massatoerisme aan te pakken.  De komst van een mega reuzenrad zet de leefbaarheid onder druk.”