Recht op langdurigheidstoeslag niet beperken

29 juni 2013

Recht op langdurigheidstoeslag niet beperken

De SP wil een stokje steken voor de beperking van de langdurigheidstoeslag. Gemeenteraadslid Maureen van der Pligt: "Het stadsbestuur wil het onmogelijk maken dat Amsterdammers na 1 juli van dit jaar nog een langdurigheidstoeslag met terugwerkende kracht aanvragen. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze het steuntje in de rug van minima, die het juist nu goed kunnen gebruiken, willen inpikken. Daarom zal ik de gemeenteraad voorstellen om een stokje voor de plannen van de wethouder te steken."

Onlangs boekte de SP een succes met betrekking tot de langdurigheidstoeslag. In eerste instantie wilde wethouder Ossel Amsterdammers niet actief informeren over het recht om de toeslag met terugwerkende kracht aan te vragen. Na aandringen van de SP heeft hij dit toch gedaan. Van der Pligt: "Maar toen werd ook gesuggereerd dat van dit recht alleen maar gebruik gemaakt kan worden tot 1 juli 2013. Dit is blijkt alleen nergens vastgelegd en als de gemeenteraad niet instemt met die regel behouden Amsterdammers gewoon hun recht op de langdurigheidstoeslag met terugwerkende kracht. De gemeente mag dit nu dus echt niet beperken."

De SP begrijpt niet waarom het stadsbestuur zo krampachtig probeert de ondersteuning van minima in te perken. Van der Pligt: "Ik zou er begrip voor hebben als wordt voorgesteld om mensen zelf de bewijsstukken te laten leveren voor de jaren waarover ze de toeslag aanvragen. Op die manier kunnen de kosten voor de toeslag beperkt worden maar behouden de mensen die het echt nodig hebben deze ondersteuning. De armste gezinnen in de stad kunnen nu elk beetje extra gebruiken. Die paar tientjes maken voor hun het verschil en ik verwacht dat een meerderheid in de gemeenteraad dit ook inziet."