Aanpak winkelleegstand Amsterdamse Poort hoognodig (Update)

30 september 2016

Aanpak winkelleegstand Amsterdamse Poort hoognodig (Update)

(Oorspronkelijk bericht van 20 september) Het is volgens de SP hoognodig dat er een plan van aanpak komt om de leegstand in winkelcentrum Amsterdamse Poort in Zuidoost tegen te gaan. SP-raadslid Tiers Bakker: “Steeds meer winkelruimte staat leeg, waardoor het voor de overgebleven winkels ook weer steeds moeilijker wordt om rond te komen. Dan is het tijd dat ook het stadsbestuur zich er tegenaan gaat bemoeien.”

(Kijk hier naar de SP actie over winkelleegstand.) Steeds meer ondernemers beginnen last te krijgen van de winkelleegstand in de Amsterdamse Poort, zo bleek ook uit berichten op AT5 en in de Telegraaf. Volgens sommige winkeliers vraagt vastgoedbeheerder CBRE een veel te hoge huur voor de ruimtes.

Bakker: “We moeten ook realistisch zijn. Als er teveel winkelruimte is, moeten sommige winkels misschien omgebouwd worden tot wat anders. Maar alles is beter dan leegstand, want dat zorgt voor een slechte sfeer en schrikt bezoekers af. Zuidoost verdient een gezond en levendig winkelcentrum en als we met zijn allen achterover leunen komt daar weinig van terecht.” De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over dit onderwerp.

UPDATE 30-09-2016
De gemeente Amsterdam is in gesprek met de vastgoedeigenaar van winkelcentrum Amsterdamse Poort, over de leegstand in het winkelgebied. Dit maakt onderdeel uit van een groter plan om het winkelcentrum te verbeteren. Dit blijkt uit antwoorden van het stadsbestuur op vragen van de SP. Tiers Bakker:"Dit is goed nieuws. Bewoners krijgen het winkelgebied waar ze recht op hebben, en kleine winkeliers zijn niet meer de dupe van de leegstand om hun heen."