Mondelinge vragen

22 april 2009

Mondelinge vragen

Mondelinge vragen zondagsopenstelling

Afgelopen zondag 19 april was de C1000-supermarkt op het Buikslotermeerplein, in weerwil van een rechterlijke uitspraak, geopend. Volgens Het Parool heeft de politie wel een bezoek aan de winkel gebracht, maar weigerde zij in te grijpen. Albert Heijn Buikslotermeerplein en Dirk van de Broek IJplein wilden de uitspraak van de rechter niet negeren en bleven dicht. De SP-fractie is van mening dat er op dit moment een uiterst onduidelijke situatie is ontstaan rond de zondagsopenstelling en hoopt opheldering te krijgen door de volgende vragen te stellen:

1. Was zondagsopenstelling van winkels in Amsterdam-Noord op 19 april toegestaan? Zo niet, heeft C1000 op Buikslotermeerplein een ontheffing aangevraagd bij het stadsdeel?
2. Heeft het stadsdeel contact gehad met de politie in Noord over de vraag of en hoe er opgetreden dient te worden als winkels opengaan op zondag, zolang er geen definitief besluit is over zondagsopenstelling in Noord?
3. Heeft het stadsdeel contact gehad met winkeliers in Amsterdam-Noord over de zondagsopenstelling en de gevolgen van de rechterlijke uitspraak hiervoor?
4. Bent u met de SP van mening dat er sprake is van rechtsongelijkheid als de ene ondernemer een rechterlijke uitspraak aan zijn laars lapt en dat wordt gedoogd door de politie, terwijl andere ondernemers zich aan de regels houden? En bent u met ons van mening dat het stadsdeel een actieve rol moet spelen in het wegnemen van die genoemde rechtsongelijkheid onder winkeliers in Noord? Zo niet, waarom niet?
5. Vindt u ook niet dat ondernemers in Amsterdam-Noord netjes moeten wachten tot de commissie beroep en bezwaar de rechterlijke uitspraak heeft gewogen, haar oordeel over deze kwestie heeft gegeven en de deelraad dit heeft bevestigd?

Met vriendelijke groet,

Daniël Peters