h

Ambulancevervoer

30 september 2010

Ambulancevervoer

Ambulancevervoer

Per 1 januari van dit jaar geeft de overheid hoogstwaarschijnlijk nog maar n ambulancevergunning per regio af. In Amsterdam waren tot nu toe twee bedrijven actief die goed met elkaar samenwerkten: het gemeentelijke GGD en het particuliere VZA. In het Parool van 3 juni jl.viel te lezen dat medewerkers van de ambulancedienst van de GGD een mailtje hadden ontvangen van de directie van de GGD die het plan heeft opgevat de ambulancedienst over te doen aan de VZA. De VZA zou dan de ambulancevergunning en de meldkamerfunctie krijgen. Over dit plan is onrust ontstaan onder het ambulancepersoneel van de GGD: zij vrezen dat zij er in arbeidsvoorwaarden en op achteruit gaan o.a. door een ander pensioenfonds en andere zaken vastzittend aan een ambtenaarschap, wanneer zij onder de vleugels van VZA komen. En die vrees is terecht want Nederland heeft dat al eerder zien gebeuren bij bijvoorbeeld de postbodes. Ook bestaat de vrees dat dan niet langer de huidige kwaliteitseisen in stand worden gehouden. Volgens de directeur van de GGD is er nog niets besloten en staan er verschillende opties open: de genoemde, ofwel de ambulancedienst overdoen aan de VZA, of beide organisaties onder gemeentelijk beheer brengen. Tot nu toe werd er prima samengewerkt door de GGD en de VZA in het RAVAA. (GGD,VZA en meldkamer) en het lag dan ook in de lijn der verwachting dat de nieuwe vergunning naar het RAVAA zou gaan.

1. Bent u bekend met het feit dat de directie van de GGD de vergunning van het ambulancevervoer wil overdoen aan de VZA? Heeft de directie de verschillende opties met u doorgesproken en wat is uw inbreng in dezen geweest?
2. Volgens het personeel is hen tot nu toe steeds voorgespiegeld dat het ambulancevervoer van de GGD een aparte gemeentelijke organisatie zou blijven. De directie heeft aangeven dat volgens de Wethouder elke optie onderzocht/bekeken moet worden. De denkrichting van de directie GGD was steeds om gezamenlijk de vergunning aan te vragen. De directie GGD ging vorige week plotseling om.
Is hier sprake van een koerswijziging?
3. Is het technisch mogelijk de vergunning aan het RAVAA te verlenen, zodat de meldkamer en de ambulances van de GGD onder gemeentelijk beheer blijven?
4. Volgens de directie is er nog geen definitief besluit genomen, echter tegelijkertijd geeft de directie te kennen dat er al wel wordt onderhandeld over de afwikkeling van de arbeidsvoorwaarden. Er is ook steeds gesteld dat de kans dat het ambulancepersoneel ambtenaar zou blijven zeer klein was omdat de Minister dit mogelijk niet zou toestaan! 1 uitvoerder, 1 rechtspersoon. Dat lijkt erop alsof men al wel heel ver is met de voorbereidingen voor het afstoten van de organisatie. Kunt u dit toelichten?
5. Klopt het dat de besluitvorming al voor 1 augustus gaat plaatsvinden?
6. De voorkeur van het personeel gaat uit naar de optie om de vergunning aan het RAVAA te verlenen. Die optie heeft ook de voorkeur van de SP. Immers: een dienst als het ambulancevervoer moet je niet aan de markt overlaten. Iets wat wordt beaamd door Evelien Tonkens, hoogleraar Actief Burgerschap aan de UvA. Marktwerking in de zorg, zegt zij, kan alleen functioneel zijn, als het om (medische) spullen gaat en niet om complexe, sterk relatiegebonden (medische) hulp aan kwetsbare, zieke en verwarde mensen. Bent u het met ons eens dat ambulancevervoer onder overheidsbeheer moet blijven om de kwaliteit te kunnen waarborgen?

Maureen van der Pligt

U bent hier