Leerlingenvervoer snel en centraal op orde brengen

14 september 2006

Leerlingenvervoer snel en centraal op orde brengen

Tientallen kinderen met een handicap zijn de afgelopen weken niet naar school geweest vanwege problemen met Connexxion en ongelijke regels vanuit de stadsdelen. SP-raadslid Sadet Karabulut vindt het schandalig dat de kinderen slachtoffer zijn van bestuurlijk geknoei.

Een aantal Amsterdamse kinderen heeft de afgelopen weken geen onderwijs kunnen volgen omdat stadsdelen verschillende toewijzingscriteria hanteren voor leerlingenvervoer. Zo kan het gebeuren dat kinderen in het ene stadsdeel wel een aanvraag toegewezen krijgen en in het andere niet. Gevolg is kinderen wekenlang thuis zitten. Scholen kunnen hierdoor in financiëe problemen komen.

Sadet Karabulut)

Karabulut wil dat er snel een eind komt aan deze oneerlijke en onduidelijke praktijk voor ouders en scholen. Wethouder Aboutaleb gaf aan dat het leerlingenvervoer een verantwoordelijkheid van de stadsdelen is. "We moeten ons niet achter de stadsdelen verschuilen, de gemeente moet dit gewoon oplossen", aldus het raadslid.

De SP wil dat de gemeente samen met de scholen tot een oplossing komt. Karabulut: "Het kan niet zo zijn dat gehandicapte kinderen niet naar school kunnen omdat ze toevallig in een verkeerd stadsdeel wonen. De gemeente moet dit beleid aanpassen." De SP zal met voorstellen komen waarin wordt gepleit voor centrale registratie en heldere criteria voor het leerlingenvervoer, zodat de bureaucratische rompslomp voor ouders, kinderen en scholen ophoudt.

In Amsterdam worden dagelijks honderden kinderen met een beperking met vervoer naar school gebracht. Ouders kunnen onder voorwaarden gebruik maken van het leerlingenvervoer. Vr 1990 ging de aanvraag via de school en werden de aanvragen centraal gecordineerd. Vanaf 1990 gaat de aanvraag naar het desbetreffende stadsdeel. Sindsdien worden verschillende criteria gehanteerd voor leerlingenvervoer.