Weg met de deelraden

1 november 2006

Weg met de deelraden

SP-raadslid Laurens Ivens heeft vandaag de website www.wegmetdedeelraden.nl gelanceerd door burgemeester Cohen te vragen als eerste Amsterdammer te tekenen tegen de stadsdelen. Ondanks dat een meerderheid van de Amsterdammers van de deelraden afwil, volgens een poll van AT5, weigerde Cohen zijn handtekening te zetten. Ivens roept alle Amsterdammers die tegen de stadsdelen zijn op hier wel hun stem te laten horen.

Laurens Ivens)

Onlangs maakte VVD-minister Remkes van Binnenlandse Zaken duidelijk dat hij af wil van de bestuurlijke drukte door de stadsdelen af te schaffen. De SP pleit hier ook al jaren voor omdat de stadsdelen ervoor zorgen dat veel mensen van het kastje naar de muur gestuurd worden. Bovendien zijn de kosten van de stadsdelen enorm met haar 320 deelraadsleden en 51 dagelijkse bestuurders.

Ivens: "Ik ben er van overtuigd dat de meeste Amsterdammers deelraden niet willen. De stadsdeelkantoren dienen enkel te dienen om de wijkbewoners te helpen, niet om politiek te bedrijven. Het bestuurlijk stelsel moet weer begrijpelijk worden en aansluiten bij de wensen van de Amsterdammers. Daarom nodig ik iedereen uit een handtekening achter te laten op www.wegmetdedeelraden.nl."