Gemeente wil vervoerbedrijf behouden

13 juni 2007

Gemeente wil vervoerbedrijf behouden

Op aandrang van de SP gaven wethouders Gehrels en Herrema vandaag aan dat zij het eigen vervoerbedrijf (GVB) willen behouden. De verplichting tot aanbesteden moet hiervoor uit de wetgeving verdwijnen. Hier zullen de wethouders zich voor inzetten richting Den Haag.

SP-raadsleden Meta Meijer en Laurens Ivens hadden vandaag dit onderwerp ter sprake gebracht omdat binnen een maand de Tweede Kamer moet besluiten of het GVB ook na 2012 het vervoer mag verzorgen. Het Europees Parlement heeft duidelijk uitgesproken dat zij dit wenselijk vindt. De nationale wetgeving moet hiervoor echter wel aangepast worden.

Meta Meijer)

Meijer: "Een oproep van de gemeente aan de Tweede Kamer om af te zien van de verplichting tot aanbesteding is niet alleen in overeenstemming met de mogelijkheid die Europese regelgeving nu blijkt te bieden. Ook doet de gemeente Amsterdam met zo'n oproep recht aan de meerderheid van de stemmers bij het referendum over het GVB in 2002. Zij gaven toen immers aan dat het GVB van de gemeente moet blijven."

Laurens Ivens)

De Stadsregio Amsterdam moet in 2012 het openbaar vervoer in Amsterdam aanbesteden. De SP wil hen de mogelijkheid bieden om dit onderhands aan het GVB te doen als zij goede beloftes doen. Ivens: "De gemeente gaat zich hard maken om de Stadsregio het GVB een kans te geven. Dit onderwerp heb ik laten agenderen voor de volgende vergadering van de Stadsregio."