h

Kamervragen SP over klachten bij Amsterdamse corporaties

14 september 2007

Kamervragen SP over klachten bij Amsterdamse corporaties

SP-Kamerlid Paulus Jansen dringt er bij minister Vogelaar op aan dat zij maatregelen neemt om corporaties beter om te laten gaan met klachten. Uit een recent onderzoek van de Ombudsman blijkt dat de corporaties in Amsterdam klagers slecht behandelen en de procedures over de klachtafhandeling ondoorzichtig zijn. Dit is voor de SP aanleiding om aan te dringen op strengere regels voor corporaties.

Corporaties zijn verplicht om een klachtencommissie en klachtreglement te hebben, maar er zijn geen eisen waaraan deze moeten voldoen. De Gemeentelijke Ombudsman concludeerde dat de klachtafhandeling door de corporatie nog niet voldoende transparant en effectief georganiseerd is. Om dit te verbeteren zouden volgens de SP de landelijke regels een nadere invulling moeten krijgen.


Vragen van het lid Jansen (SP) aan de minister van WWI over de klachtenafhandeling van Amsterdamse Corporaties.

1. Heeft u kennis genomen van het bericht "Klagen lastig bij corporaties" en het bij dit bericht behorende rapport?
2. Wat vindt u van de constatering van de gemeentelijke ombudsman dat op grond van het BBSH de werkwijze van de klachtencommissie volledig door de corporatie kan worden bepaald en dat de corporatie zelf kan beslissen wat zij met de adviezen van de klachtencommissie doet?
3. Bent u met de Amsterdamse gemeentelijke ombudsman van mening dat de onderzochte Amsterdamse corporaties zich niet voldoende houden aan de "uit de sector zelf voortkomende KWH-normen en Governance Code Woningcorporaties gestelde eisen"?
4. Zo ja, is artikel 16 van het Besluit Beheer Sociale Huursector (BBSH) niet te vrijblijvend, temeer omdat nu blijkt dat sommige corporaties zich niet al te veel aantrekken van uit de sector zelf voorkomende regels?
5. Bent u bereid om de regie rondom de regels over klachtenafhandeling meer naar u toe te trekken en hiertoe het BBSH (artikel 16) aan te scherpen, zodat de klachtenafhandeling bij corporaties laagdrempeliger en transparanter gaat verlopen?
6. Bent u bereid om corporaties te stimuleren regionale klachtencommissies in het leven te roepen, waardoor de onafhankelijkheid van de commissie beter wordt gewaarborgd en de schijn van partijdigheid wordt vermeden?
7. Zo nee, waarom niet?

U bent hier