Week van de Vooruitgang

19 september 2007

Week van de Vooruitgang

Deze week is het de week van de vooruitgang. Er worden in de stad allerlei activiteiten en evenementen georganiseerd, waarbij duurzame mobiliteit centraal staat. Lopen, fietsen, openbaar vervoer en kritisch autogebruik moeten leiden tot schonere lucht en meer rust en ruimte in de straten en wijken. Op 23 september vindt de autovrije dag plaats, waarbij een groot gebied binnen de ring A10 wordt afgesloten voor autoverkeer.

Logo Week van de Vooruitgang)

De SP is een groot voorstander van kritisch omgaan met automobiliteit. Vorig jaar organiseerde de gemeente gn autovrije dag. Dat verbaasde ons nogal, omdat juist in april 2006 GroenLinks toegetreden is tot het college. VVD en CDA belandden in de oppositie. Wij hebben destijds tevergeefs bij wethouder Herrema (PvdA) gepleit voor het wl organiseren van een autovrije dag in 2006.

De SP vindt het een goede zaak dat de collegepartijen PvdA en GroenLinks dit jaar niet weglopen voor hun verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd is n autovrije dag niet voldoende. Er moet meer gebeuren om duurzame mobiliteit te bevorderen. Daarbij is voorrang nodig voor de fiets en het openbaar vervoer. Het openbaar moet gespaard worden van bezuinigingen en marktwerking en moet fijnmazig blijven (bus- en tramhaltes op loopafstand).

De luchtkwaliteit moet niet alleen op 23 september in de belangstelling staan, maar het hele jaar door. Helaas bevordert het "rood-groene" college allerlei zaken die juist slecht zijn voor de luchtkwaliteit, zoals de Tweede Coentunnel, de Westrandweg, verbreding van de A1 en de A10, een speelparadijs in de hoofdgroenstructuur, veel meer helicoptervluchten en de terrasverwarming. Hier valt dus nog veel winst te behalen.