Schriftelijke vragen geluidsoverlast

30 september 2011

Schriftelijke vragen geluidsoverlast

De SP stelt vragen over de aanpak van geluidsoverlast rondom horecagelegenheid Roest.

Inleiding SP

Sinds een aantal weken is op het voormalige Werkspoorterrein op Oostenburg een grootschalig horeca initiatief opgestart. Er is sprake van een stadstrand, picknick plekken, een terrein voor campers, een groot terras en een aanvraag voor vijf nieuwe aanlegsteigers aan de VOC kade. In de Van Gendt hal worden openbare (tot 3.00 uur) en besloten feesten (tot bam = tot de laatste bezoekers vertrokken zijn) gehouden.

1. Heeft het dagelijks bestuur kennis genomen van het totaalplan van dit nieuwe initiatief?
Antwoord: Het dagelijks bestuur heeft kennis genomen van een verleende aanvraag omgevingsvergunning voor een horecagelegenheid (Roest) in het voormalige koudgas-gebouw met een stadsstrand als terras. De genoemde 5 nieuwe aanlegsteigers zijn aangevraagd door Stormer Marine, een bedrijfje in boten gevestigd in een ander deel van de Van Gendthallen. Het is het dagelijks bestuur niet bekend dat in de Van Gendthallen feesten worden gegeven: tot "bam" (Bis Am Morgen=Duits). Het is het dagelijks bestuur wel bekend dat het openingsfeest van Roest in verband met de overweldigende belangstelling en de zo langzamerhand gebruikelijke regen in de Van Gendthal is voortgezet.

2. Welke vergunningen zijn er aangevraagd en welke zijn er verleend voor dit initiatief en wat zijn de voorwaarden?
Antwoord: Enkele jaren geleden is, na een zogenaamde art. 19 procedure met de gebruikelijke ter visie legging van 6 weken, een horecafunctie voor het Koudgasgebouw mogelijk gemaakt.
Onlangs is een omgevingsvergunning verleend voor de horecagelegenheid Roest. De ontwerpbeschikking heeft van 1 april t/m 12 mei 2011 ter visie gelegen. Daarnaast is er een horecavergunning verleend, dit alles met de gebruikelijke publicaties in centrum.amsterdam.nl. Bovendien hebben de initiatiefnemers een flyer verspreid in de buurt, zoals door de vragenstellers is bijgevoegd. De gebruikelijke openingstijden voor de horecavergunning zijn aangehouden, dat wil zeggen: door de week van 7-1 uur 's nacht en in het weekend van 7-3 uur 's nachts.
Daarnaast is een aanvraag voor het gebruik van een deel van de Van Gendthallen ten behoeve van evenementen in procedure.

3. Omwonenden hebben de aanvragen voor de vergunningen gemist in centrum. Is het adres waarvoor de vergunningen zijn aangevraagd en verleend hetzelfde als het adres welke Roest gebruikt, Czaar Peterstraat 213?
Zo ja, zijn alle aanvragen voor de diverse vergunningen gepubliceerd en welke zijn dat? Zo nee, graag uitleg hierover.

Antwoord: Het Oostenburgereiland heeft het lang zonder huisnummers moeten doen. Het Init gebouw (Jacob Bontiusplaats 9, meerdere nummers) en de Van Gendthallen (Oostenburgervoorstraat 181) waren tot voor kort de enige gebouwen met een nadere nummer aanduiding. De vergunningaanvragen zijn geregistreerd onder Czaar Peterstraat 213. Alle aanvragen zijn gepubliceerd, zie vraag 2

4. Bewoners met klachten merken dat de handhavers het adres niet kunnen vinden. Kan het dagelijks bestuur de Horeca Overlast Telefoon (HOT) informeren over het juiste adres van Roest?
Antwoord: Ja, dat heeft het dagelijks bestuur inmiddels gedaan. Het adres is Jacob Bontiusplaats 1, volgens het inmiddels genomen huisnummerbesluit.

5. Is het dagelijks bestuur het met de SP eens dat bij een dergelijk grootschalig project bewoners in een vroeg stadium betrokken moeten worden en dat er draagvlak moet zijn voordat er vergunningen worden verleend of voordat er tot exploitatie wordt over gegaan?
Antwoord: Het dagelijks bestuur is van mening dat de aanvraag past in de bestuursopdracht Stimulering Economie en Toerisme in de oostelijke binnenstad en vastgesteld door de raad. Over deze bestuursopdracht is uitgebreid gecommuniceerd met allerlei betrokkenen, waaronder ook bewoners en bewonersgroepen. Ook in het zogenoemde Eilandenoverleg is dit vaak ter sprake gekomen. Daarnaast zijn de gebruikelijke bekendmakingen in het centrum.amsterdam.nl gepubliceerd zoals al genoemd bij vraag 2.

6. Op het voormalige Werkspoorterrein zelf staan geen woningen maar aan de andere kant van de Wittenburgervaart staan grote wooncomplexen. Is er bij het verlenen van de vergunning voor o.a. het ten gehore brengen van muziek rekening mee gehouden dat geluid ver over water draagt?
Antwoord: Bij het verlenen van de vergunningen is rekening gehouden met het volgende. Bij het bouwen van de woningcomplexen op Wittenburg is gerekend met de vastgestelde geluidscontour rond Oostenburg in verband met de toenmalige aanwezigheid van Stork. Dit betekent dat alle woningen op Wittenburg binnen deze contour extra gesoleerd zijn en voorzien zijn van een zogenaamde gebalanceerd ventilatiesysteem. Dit systeem werkt uiteraard alleen als de ramen gesloten blijven. Deze extra investeringen in de isolatie en de ventilatie, gesubsidieerd door het rijk, hebben er toe geleid dat bij een verhoogd geluidsniveau van 55 dB (normaal 50 dB) aan de gevel, in de woning de wettelijke norm van 35 dB niet wordt overschreden.

7. Omwonenden, onder andere aan de andere kant van de Wittenburgervaart, zijn niet betrokken bij plannen voor Roest. Kunt u uitleggen waarom de buurt niet genformeerd is over de plannen en er niet bij betrokken is?
Antwoord: zie antwoord op vraag 5

8. Heeft u onderzoek gedaan naar draagvlak in de buurt. Zo ja, wat is de uitslag daarvan en waar (onder welke bewoners) heeft het onderzoek plaats gevonden? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: neen. Bij aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben aanvrager en omwonenden rechten die getoetst worden aan wettelijk vastgestelde bezwaargronden. Draagvlak is daarbij geen criterium.

9. Is het dagelijks bestuur op de hoogte van het verschil in openingstijden zoals toegezegd in de uitnodiging (7 dagen per week van 12.00 tot 23.00 uur) en de gehanteerde openingstijden in de praktijk (tot 03.00 uur of tot de laatste bezoeker weggaat)? Wat gaat het dagelijks bestuur daar aan doen?
Antwoord: Ja, het dagelijks bestuur is hiervan op de hoogte. Neen, het dagelijks bestuur gaat hier niets aan doen. Het is aan de exploitant om korter open te zijn dan in de verleende vergunning staat aangegeven. Tot de laatste bezoeker weg is, kan uiteraard nimmer aan de orde zijn. Zie verder antwoord bij vraag 2.

10. Zowel de exploitanten als de verhuurder van Roest zeggen geen 24 uurs horeca te willen maar er worden feesten gehouden tot bam = als de laatste bezoeker weggaat. Valt dit binnen de voorwaarden van de vergunningen?
Antwoord: neen.

11. De onduidelijkheid over een 24 uurs horeca locatie op het Oostenburgereiland veroorzaakt grote onrust bij de bewoners van Oostenburg en Wittenburg. Wordt Roest een 24 uurs horeca gelegenheid?
Antwoord: dit is een bevoegdheid van de Burgemeester. Het Oostenburgereiland is niet in de lijst voor 24 uurs horeca opgenomen.

12. Wat gaat het dagelijks bestuur ondernemen om de slechte staat waarin het pand waarin de feesten worden gegeven, verkeert zodanig te veranderen dat het geluid van de versterkte muziek in het pand blijft en niet weglekt?
Antwoord: dit is de verantwoordelijkheid van de ondernemers/eigenaren, die inmiddels bezig zijn met planvorming om het pand beter te isoleren.

13. Kan het dagelijks bestuur zich vinden in de conclusie van de SP dat een op zich leuk initiatief in de uitvoering en de communicatie met de buurt te kort is geschoten?
Antwoord: het dagelijks bestuur kan zich vinden in de conclusie van de SP dat het een leuk initiatief is. Het dagelijks bestuur kan zich niet vinden in de conclusie dat het in de uitvoering en communicatie tekort is geschoten.